اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۰۷:۴۷ کد : ۲۲۳۱۴ اخبار اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۱۹
نشست خبری دبیران اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب روز یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ در سالن رسانه برگزار شد. دانشگاه بیرجند ۲ و ۳ اسفند ۱۴۰۱ میزبان اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب خواهد بود.
اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه در حال حاضر، کمبود بارش‌ها و رشد جمعیت، افزایش استخراج از سفره‌های آب زیرزمینی منجربه افت شدید این منابع شده است، گفت:  از طرفی مصرف ذخایر آب استراتژیک تجدیدناپذیر نیز به وضعیتی نگران‌کننده رسیده است. 
دکتر اکبرپور افزود: محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود نگرانی‌‌هایی از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب مخصوصاً در مناطق خشک را افزایش داده است. وی با اشاره به اینکه برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب باید همزیستی با کم آبی را مورد توجه قرار داد، یادآور شد:  امروزه باید از برنامه‌ها و راهکارهای مبتنی بر این مهم استفاده کرد و باید تهدید را به فرصت تبدیل و با بهره‌گیری از راهکارهای مؤثر کمبودها را جبران کرد.
معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند با بیان اینکه استفاده از فن‌آوری‌های جدید در مدیریت آب از قبیل پایش از راه دور منابع آب، مدل‌سازی منابع سطحی و زیرزمینی آب، مدل‌سازی و طراحی شبکه‌های آب و فاضلاب، حسگرهای سنجش کیفیت آب، برای این حل این مشکل مهم هستند،‌ افزود: حسگرهای کشف نشت آب، مراکز کنترل و دیسپاچینگ آب، مدیریت انرژی در فعالیت‌های آب و فاضلاب، سیستم‌های اطلاعات مکانی، مدیریت تقاضا و مصرف آب و باز چرخانی آب می تواند به حل بخشی از مشکلات آب کشور و برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع آب کمک شایان توجهی کنند. وی  هدف برگزاری اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدلسازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب را برقراری ارتباط در یک بستر علمی بین متولیان حوزه آب در جهت بهره‌وری هرچه بهتر از منابع آب و ارائه راهکارهای علمی و اجرایی در راستای پشت سر گذاشتن بحران آبی پیش رو دانست و  ابراز امیدواری کرد: این همایش محققان آب کشور را گرد هم آورده و دستاوردهای آن راه‌گشای برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع آب شود . 
معاون دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه میزان متوسط بارندگی دراز مدت کشور ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: تغییر اقلیم گریبانگیر کشور شده و با کاهش بارندگی افزایش گرد و خاک و تنش آبی روبرو می‌شویم. 
وی خاطر نشان کرد: قطعاً چالش آینده دنیا جنگ آب خواهد بود و امروزه اکثر جوامع با آن دچار مشکل هستند.  
معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند  با بیان اینکه از لحاظ فرونشست متأسفانه مقام اول دنیا را داریم، بیان کرد:  براساس آمار وزارت نیرو مقدار نزولات جوی در سال ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که فقط از ۱۰۰ میلیار متر آن استفاده می شود و مابقی هدر می رود. دکتر اکبرپور تأکید کرد که این همایش محققان آب کشور را گرد هم آورده و دستاوردهای آن راهگشای برنامه ریزی و مدیریت بهینه منابع آب شود و  از کلیه دست اندرکاران بخش آب کشور دعوت می‌شود که یافته ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را برای ارائه و انتشار به این گردهمایی علمی ارسال نمایند. 
دکتر محمد اکبری، دبیر همایش اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب نیز با بیان اینکه  با افزایش رشد جمعیت تمایل به سمت رفاه نیز بیشتر شده و  در نتیجه استفاده از منابع آبی نیز رو به افزایش است، گفت :این همایش منحصر به یک گردهمایی صرفاً علمی و فنی نیست و بحث‌های مدیریتی  و فنی در کنار همزیستی با محیط زیست نیز مد نظر قرار می‌گیرد.  
دکتر اکبری  با اشاره به اولین دوره همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب یادآور شد: اولین دوره این همایش در آبان سال 97 برگزار گردید و در آن دوره 185 مقاله نیز  پذیرفته شده است . 
دبیر همایش با بیان اینکه این همایش بین المللی با همکاری مشترک دانشگاه‌هایی از کشور آلمان  و قطر برگزارمی شود، اضافه کرد:  آخرین مهلت ارسال مقالات تا 30 دی ماه است.
وی با بیان اینکه در کنار همایش وبینار و جلسات تخصصی نیز برگزار خواهد شد، بیان کرد: تاکنون بیش از 15 دانشگاه و ارگان کشور برای حمایت و هماهنگی با ما قرارداد بسته اند و قصد داریم مسئولان حوزه آب را پای کار بیاوریم.
دکتر محسن پوررضا، دبیر عملی همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب نیز به وبینارهای برگزار شده اشاره کرد و گفت: تاکنون وبینارهای اصول و مبانی باز چرخانی آب ، ابعاد مدیریت سیلاب در کشور، رویکرد‌های مرتبط با فناوری در مدیریت پایدار آب و  استفاده از آب‌های نا متعارف در آبیاری برگزار شده است.
وی با اعلام حامیان بین المللی این همایش، گفت: مؤسسه‌ Fraunhofe، دانشگاه ‌صنعتی ‌برلین، مؤسسه ‌مدیریت‌ منابع Inter3 آلمان و دانشگاه‌ جامع ‌قطر حامیان این همایش در بعد بین المللی هستند که علاوه بر آن تعدادی از اساتید مطرح این رشته از دانشگاه‌های خارجی نیز به همراهی با این همایش خواهند پرداخت.
اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری های جدید در مدیریت آب با حضور فعال همه متخصصان و صاحب نظران آب کشور و نمایندگانی از چندین مؤسسه و دانشگاه دیگر از کشورهای اروپای غربی مخصوصاً مهمانان خارجی همکار در پروژه بین المللی Highrec برگزار خواهد شد. پروژه Highrec با همکاری چند جانبه بین شرکای تحقیقاتی آلمان ایران و کشورهای دیگر از خاورمیانه و خاور نزدیک با هدف دستیابی به توسعه و آزمایش فن آوری‌های نمک زدایی و به حداقل رساندن مقدار کنسانتره آب نمک باقی مانده فعالیت می کند. قرار است از آب شیرین شده با این تکنولوژی برای اولین بار در دنیا برای کشت زعفران استفاده شود.
روش‌های سازگاری با خشکسالی و تغییراقلیم برای مدیریت منابع آب، کاربرد RSو GISدر پایش خشکسالی و تغییر اقلیم،  بازیافت و استفاده مجدد از فاضلاب شهری و صنعتی، روش‌های نوین در تصفیه آب‌های شور، مدیریت پایدار شورآبه‌های ناشی از نمک زدایی، مدیریت پایدار تأمین آب در کشاورزی مبتنی بر افزایش راندمان آبیاری، مدل سازی حوزه آبریز و تغذیه آب‌های زیرزمینی، مدیریت کاهش آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمین، مدل‌سازی کمی وکیفی در محیط متخلخل، سیستم‌های انتقال وتوزیع آب، کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مدلسازی سیستم‌های منابع آب، روش‌های استحصال آب در مناطق خشک و نیمه خشک، روش‌های جدید در پیش بینی سیلابهای سریع شهری، روش‌های جدید در مدیریت پیشروی آب شور دریا و احیاء منابع آب‌های زیرزمینی، روش‌های جدید در تصفیه آب، فناوری‌های نانو و کاربرد آن در صنعت آب، فناوری‌های مرتبط با کاهش تلفات آب و انرژی، فناوری‌های مرتبط با پایش کیفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و تجزیه و تحلیل سیستم‌های تصمیم گیری از محورهای اصلی همایش است.
دبیر اجرایی همایش نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی است که سالهاست با خشکسالی روبروست، افزود: قطعاً متخصصان و کارشناسان در این همایش با ارائه و تبادل نظر می توانند برای کاهش آسیب کمبود آب مثمرثمر باشند.  
دکتر مصطفی یعقوب زاده با بیان اینکه  استارت همایش از مرداد ماه سال جاری زده شده، بیان کرد: در حاشیه همایش نمایشگاه‌های تخصصی آب و بحث و تبادل نظر انجام می‌شود و حاصل این همایش برای شرکت‌های آب منطقه‌ای  و جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی و  دیگر استانها همچون یزد، کرمان، تهران و هرمزگان  نتایج خوبی خواهد داشت. 
وی افزود: نمایشگاه تخصصی صنعت آب با 50 غرفه با حضور فعالان و بزرگان صنعت آب کشور در حاشیه برگزاری اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی مدلسازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب برگزار خواهد شد.
 وی با بیان اینکه بهترین مقالات در مجلات پژوهشی کشور همچون مجله دانشگاه شهید باهنر، گلستان و دانشگاه بیرجد به چاپ می رسد، اضافه کرد: کارگاههای تخصصی شرکت آب منطقه‌‌ای قبل همایش و کارگاههای تخصصی مجازی و حضوری نیز برگزار خواهد شد.

آخرین ویرایش۱۳ دی ۱۴۰۱