توسط مخترعین دانشگاه بیرجند در زمینه انرژی خورشیدی انجام شد؛

اختراع تاینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور متصل‌به‌شبکه

۱۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۲ کد : ۲۴۵۳۷ اخبار اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۶۸
تاینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور متصل‌به‌شبکه با جریان نشتی کم و قابلیت مبادله‌ی توان راکتیو، توسط دکتر محمدعلی شمسی‌نژاد و مهندس محمد فراهانی با شماره اختراع ۱۰۸۹۷۱ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت شد.
اختراع تاینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور متصل‌به‌شبکه

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، اینورتر فتوولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور متصل‌به‌شبکه با جریان نشتی کم و قابلیت مبادله‌ی توان راکتیو در حوزه  برق خورشیدی توسط دکتر محمدعلی شمسی‌نزاد، عضو هیأت علمی گروه آموزشی برق دانشکده مهندسی و مهندس محمد فراهانی، دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق دانشگاه بیرجند ثبت اختراع شد.
با توجه به اینکه ضریب نفوذ سیستم‌های فتوولتائیک تک‌فاز در شبکه‌های توزیع به‌سرعت در حال افزایش است و اینورتر PV تک‌فاز قلب این سیستم‌ها می‌باشد. در ادامه‌ی فرایند تکامل و بهبود عملکرد سیستم‌های PV، به‌منظور افزایش بازدهی و چگالی توان، کاهش هزینه و بهبود قابلیت اطمینان، پیشنهاد حذف ترانسفورماتور از داخل اینورترهای PV تک‌فاز مطرح گردید. با حذف ترانسفورماتور چالش جریان نشتی بروز می‌نماید. در این اختراع، ساختار جدیدی معرفی می‌گردد که در آن جریان نشتی بسیار کم‌تر از حد مجاز ارائه‌شده در استانداردها می‌باشد. از طرف دیگر، به‌واسطه‌ی نفوذ بالای سیستم‌های PV تک‌فاز در شبکه، الزام جبران‌سازی توان راکتیو به‌منظور پشتیبانی از شبکه و بهبود پایداری و قابلیت اطمینان آن طرح شد. به واسطه‌ ساختار اختراع پیشنهادی، امکان مبادله‌ی توان راکتیو پس‌فاز و پیش‌فاز به‌خوبی فراهم می‌گردد. هم‌چنین در پریودهای مبادله‌ی توان راکتیو نیز جریان نشتی به‌خوبی محدود می‌گردد. 
ساختار ارائه‌شده در این اختراع بومی بوده و به‌خوبی می‌تواند با ساختارهای ارائه‌شده در اینورترهای PV تجاری مطرح دنیا رقابت کند.

آخرین ویرایش۱۸ تیر ۱۴۰۲