برگزاری آیین افتتاحیه پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران

۰۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۰ کد : ۱۳۴۸۶ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۶۰۸
آیین افتتاحیه پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران به صورت مجازی برگزار شد.

پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران صبح امروز چهارشنبه 2 تیر به میزبانی دانشگاه بیرجند با حضور گرم بیش از 140نفر از اساتید، اعضای هیأت علمی و کارشناسان به‌صورت مجازی برگزار شد.  
 دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت با سعادت امام رضا(ع) از تلاش‌ها و زحمات عوامل برگزاری پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران تقدیر کرد و افزود: موضوع این کنگره با توجه تنش‌های آبی در ایران و بخصوص استان خراسان جنوبی بسیار مهم است و لازم است  در مورد موضوع مدیریت بحران آب تأکید ویژه‌ای صورت گیرد. وی ابراز امیدواری کرد که دانشگاهیان با ارائه مقالات و روش‌های علمی و کاربردی بتوانند نقشی در مدیریت منابع آبی و مدیریت سبز داشته باشند.  
رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه به اقدامات دانشگاه در زمینه مدیریت منابع آب همچون جمع‌آوری آب‌های سطحی، کاشت گیاهان کم آب بر، قطره‌ای کردن آبیاری فضای سبز دانشگاه، استفاده از شن رنگی و چمن مصنوعی برای فضا سازی سطح دانشگاه اشاره کرد و افزود: امیدوارم این کنگره راهکارهای علمی و اجرایی جهت مدیریت منابع آبی ارائه دهد.
دکتر شهیدی دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ضمن مروری بر تاریخچه برگزاری این کنگره در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و ارومیه از برگزاری پنجمین کنگره در دانشگاه بیرجند با توجه به امکانات این دانشگاه با هدف مدیریت بحران آب و نقش آن در توسعه شرق کشور خبر داد.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان، نگهداشت مرز و لزوم توجه به حفظ جمعیت، مقوله آب را به عنوان پدافند غیرعامل برای این رسیدن به این جمعیت پایدار برشمرد و افزود: خراسان جنوبی تاثیرپذیرترین استان از تغییرات اقیلی و خشکسالی های اخیر در کشور است که امر بر لزوم توجه به مدیریت منابع آبی در استان تاکید می کند.  
دکتر شهیدی صدور مجوز حفر چاه آب در مناطق ممنوعه استان، نبود الگوی کشت متناسب با منابع آبی خراسان جنوبی، پایین بودن راندمان آبیاری و از همه مهم تر فرونشست زمین در پی کاهش سفره آب منطقه که باعث کاهش نفوذپذیری آب می‌شود را از جمله مهم‌ترین مشکلات مدیریت آب در استان و شرق کشور بیان کرد.  
دبیر کنگره در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این کنگره نتایج و راهکارهای علمی و اجرائی برای مدیریت آب شرق کشور ارائه گردد.

سخنرانیهای کلیدی این کنگره با عنوان:

  1. تبیین بحران آب کشور و راهکارهای مواجه با آن توسط مهندس عباس کشاورز رئیس انجمن آبیاری و زهکشی ایران
  2. دانش بومی استفاده از آب در کشاورزی (با نگاه ویژه به تولید زعفران در خراسان جنوبی) توسط دکتر محمد علی بهدانی عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند
  3. معرفی برنامه ملی سازگاری با کم آبی توسط دکتر بنفشه زهرایی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

ارائه گردید. سپس دکتر عباس خاشعی سیوکی دبیر علمی کنگره افزود تعداد 125 مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده که از این تعداد 113 مقاله پذیرش شده و 4 مقاله هم به عنوان سخنرانی کلیدی انتخاب شده است.

در بخش پایانی مراسم نیز ضمن تقدیر از اساتید پیشکسوت آب کشور از محققین،مهندسین، و کشاورزان برتر در زمینه بهبود بهره وری آب در کشاورزی نیز تجلیل شد و هدایایی از سوی انجمن آبیاری و زهکشی ایران و دبیرخانه پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در دانشگاه بیرجندبه آنها اعطا شد.

نشستهای پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران عصر چهارشنبه 2 تیراز ساعت 16 الی 20:45 و پنجشنبه 3 تیر از ساعت 8:30 الی  12:30 به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.


لینک کنگره : https://ac5.birjand.ac.ir/the5ncid

جهت مشاهده برنامه کنگره اینجا کلیک کنید.

آخرین ویرایش۰۲ تیر ۱۴۰۰