برگزاری مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش و معرفی استادان و برگزیدگان دانشکده کشاورزی
مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش و تجلیل و پاسداشت مقام استادان و برگزیدگان دانشگاه بیرجند با حضور معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی و اعضای هیأت علمی و مدیران دانشگاه شامگاه یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در تالار ولایت برگزار شد.
در آغاز جلسه دکتر احمد لامعیگیو، سرپرست دانشگاه بیرجند، با درود و تهیت بیکران به ساحت مقدس صاحب عصر قطب عالم امکان حضرت بقیه الله العظم(اروحنا لمقدمه الفداء) و درود سلام بیکران به ارواح شهدای انقلاب اسلامی و روح پرفتوی حضرت امام خمینی(ره) و آرزوی سلامت و تندرستی برای مقام عظمای ولایت و توفیق و تأیید روزافزون برای همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی و سلام و درود به اعضای گرانسنگ خانواده دانشگاه و حضار در این مجلس، ضمن تبریک ایام همایون عید انسانیت و بندگی عید سعید فطر، هفته پاسداشت مقام معلم، مقام استاد و دهه سرآمدی آموزش را تبریک و تهنیت گفت. وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطر همه عزیزان علی الخصوص عزیزانی که در سال گذشته از جمع دانشگاه چهره در نقاب خاک کشیدند، یاد استاد فکر و اندیشه استاد شهید مطهری را گرامیداشت.
دکتر لامعی تأسیس مدرسه شوکتیه در سال 1286 شمسی را نقطه عطفی در عرصه فرهنگ و علم و اندیشه این مرز و بوم دانست و گفت: پس از تأسیس مدرسه شوکتیه، بیرجند به عنوان پرچمدار علم و فرهنگ و اندیشه میان استانهای همجوار و ولایات ایران معروف و مشهور شد این اقدام زمینه ایجاد و تشکیل دانشگاه بیرجند را بوجود آورد هرچند که بعضی زمینه ایجاد دانشگاه بیرجند را به سال 1345 برمیگردانند اما مصوبه ایجاد دانشگاه بیرجند در سال 1354 به تصویب رسید و در سال 1356 رسماً با پذیرش دانشجو در رشتههای علوم پایه شروع بکار کرد و در سال 1358 به مجتمع آموزش عالی و در سال 1371 به دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت و همه دانشگاههایی که در این منطقه پس از دانشگاه بیرجند تأسیس شدند از ثمرات و عواید دانشگاه بیرجند بوجود آمدند.
سرپرست دانشگاه بیرجند اعلام کرد: امروز قریب به 40 هزار دانشجو و بالغ بر هزار استاد در دانشگاههای سراسر استان خراسان جنوبی مشغول به تحصیل و تدریس هستند. دانشگاه بیرجند با سه رشته علوم پایه کار خود را آغاز کرد و بعد از گذشت 46 سال از عمر دانشگاه بیرجند، لازم است آسیب شناسی در عرصه دانشگاه و رشتههای مختلف انجام شود. همانگونه که بیانیه گام دوم را مقام معظم رهبری با هدف آسیب شناسی و اینکه کجا بودیم و کجا هستیم و کجا خواهیم رفت منتشر فرمودند لازم است در دانشگاه بیرجند به آسیب شناسی برخی از امور بپردازیم.
وی در توضیح سیاستها و تشریح برنامههای خود گفت : مبنای کار براساس عقلانیت و خردورزی و اعتدال با رویکرد به واقعیتها بدور از افراط و تفریط است و برنامههای دانشگاه براساس اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند اسلامی کردن دانشگاه و دو راهبرد گفتمان علم گرایی و دانشگاه تمدن ساز اسلامی و ایرانی خواهد بود. دکتر لامعی با دعوت از تمامی همکاران برای همکاری، تأکید کرد: دانشگاه بیرجند به مرحلهای از بالندگی و توانایی رسیده است که میتواند بعنوان یک مرجع علمی در عرصه داخلی و بین المللی بدرخشد. وی به برنامه ارائه شده به مقام عالی وزارت اشاره کرد و بیان داشت: این برنامه بر سه اصل باور، اراده و برنامه استوار است و شاه کلید ورود به اجرای این برنامهها برای تعالی، پیشبرد و ارتقای جایگاه دانشگاه بیرجند از این مسیر میسور است.
وی در پایان به تمامی استادان برتر تبریک گفت و با شعر"توشغل انبیا داری معلم/مقام و کبریا داری معلم/برای خدمت و تعلیم و دانش/ حضور بی ریا داری معلم" به سخن خود پایان داد .
سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی با گرامیداشت یاد استاد علامه شهید مطهری به نظرات مقام معظم رهبری درخصوص اندیشه و تفکر شهید مطهری پرداخت و گفت: اندیشه و کتب شهید مطهری برای جامعه علمی و دانشگاهی کشور مفید است و مطلبی که در اندیشه شهید مطهری حائز اهمیت است؛ استعداد فکری وسیع و ژرف اندیشی این استاد فرزانه است ایشان با مطالعات وسیع، تحقیقات، جهان بینی و جهان شناسی خود منظومههای فکری بسیار ارزشمندی را گردآوری نمود تا جوامع بشری و خصوصاٌ جوامع اسلامی بتوانند از این نظریات و کتب استفاده نمایند. موضوع دیگری که شهید مطهری در نظر داشتند وحدت بین حوزه و دانشگاه و اتصال بین این دو نهاد علمی بود که این موفقیت را ایشان حاصل کردند. وی ادامه داد: ژرف اندیشی دکتر مطهری بسیار مهم و حائز اهمیت است استدالها و ایدئولوژی ایشان از لحاظ کمی و کیفی دارای اهمیت بسیار است. فهم نیازهای فکری زمانه و زمان شناسی و دفاع ایشان در برابر هجوم نظریههای مخالفان و اندیشههای مارکسیستی، لیبرالی غرب، سکولاریسم و شعار جدایی دین و از سیاست، اخلاص و توحید، بینش عمیق و بصیرت نافذ این علامه بزرگ نیز بسیار حائز اهمیت بود.
معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید به موضوع جهاد تبیین و به فرموده مقام عظمای ولایت که "جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است" خاطرنشان کرد: انتظار است که بخش عمده ای از جهاد تبیین در دانشگاهها انجام شود. وی افزود: در حال حاضر 17 تا 19 هزار رسانه شنیداری و دیداری در سطح جهان غرب بر علیه جمهوری اسلامی فعالیت دارند و دشمنی دشمنان از زمانی که حکومت علوی و شیعی پا برجا شده است آغاز شد و در نظام ما نیز بوده و خواهد بود و باید ضمن آمادگی، در برابر این اقدامات مقابله نماییم. به گفته وی دشمن با راه اندازی جنگ سخت هشت ساله، درگیریهای گروهکی و طایفهای در ابتدای انقلاب نتوانست به نتیجه دلخواه خود برسد و در دهه دوم انقلاب با راه اندازی جنگ فرهنگی از طریق رسانهها و ماهوارهها به خصومت خود ادامه دادند، در دهه سوم جنگهای هوشمند و ترور دانشمندان هستهای و نخبگان را در دستور کار قرار دادند و در دهه چهارم انقلاب و نظام جنگهای تمام عیار ترکیبی و هیبریدی را در 11 مؤلفه آغاز کردند. وی متذکر شد که هیچ ابرقدرتی در دنیا در موضوع جنگ نظامی یارای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی را ندارد و نخواهد داشت. طالبی اعلام کرد: لازم است توفیقات نظام در عرصه ملی و بین المللی و جهاد تبیین در کلاسهای درس تشریح و تبیین شود چراکه دشمن با اقدامات خود درصدد یأس و ناامیدی قشر جوان و بالنده کشور است. وی به مبحث شعار سال اشاره کرد و ادامه داد: برای حضور در بازارهای جهانی و اشتغال زایی در کشور و امنیت اشتغال نیاز است تولیدات دانش بنیان شود که نقش اساسی این موضوع برعهده دانشگاهها است.
در ادامه مراسم، دکتر سیدجواد حسینیواشان، سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با تبریک عیدسعید فطر و هفته بزرگداشت مقام استاد و معلم و دهه سرآمدی آموزش گفت: در سال جاری شعار دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه بیرجند "آموزش نوین و مهارت محور زیربنای تولید دانش بنیان" انتخاب شد که این شعار برگرفته از شعار سال از سوی مقام عظمای ولایت و سیاستهای مقام عالی وزارت است. وی به پیام روز معلم مقام عالی وزارت اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز جامعه، نیاز به نسلی خلاق و پژوهشگر در جامعه امروز احساس می شود و تربیت این نسل از اهمیت ویژهای برخوردار است. در دانشگاه پیشروی بیرجند انتظار این است که با تلاش بیشتر اساتید معظم دانشجویانی فعال برای احصای نیازهای جامعه و رفع نیازهای مرتبط با صنعت تربیت شوند. دکتر حسینی واشان اهم برنامه های این معاونت در دوره جدید را برشمرد و افزود: حمایت از برنامههای دانشجو پروری با برگزاری کارگاههای آموزشی و تشکیل حلقههای علمی انجام خواهد شد، شناسایی و حمایت از اساتید سرآمد آموزشی، ترغیب و تشویق اعضای هیأت علمی دانشگاه در تألیف کتب درسی، برنامهریزی برای ایجاد رشتههای میان رشتهای تقاضا محور و مسأله محور در جهت آموزش و پژوهش نوین و متناسب با نیازهای منطقهای، بازنگری رشتههای دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه و مأموریت دانشگاه در هر دو نوع حرکت در مرز دانش و آموزش مهارت محور، بازنگری دروس و رشتهها متناسب با نیازهای بومی و مهارت آموزی و توان اشتغال پذیری دانشجویان، فراهم نمودن حضور دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در شرکتهای دانش بنیان و دوره های کوتاه مدت، حمایت از دانشجویان المپیادی و استعدادهای درخشان و نخبگان از برنامه های این مجموعه است. وی در مورد شیوه انتخاب استاد نمونه در سال جاری خاطرنشان کرد: انتخاب استادان نمونه براساس شیوه نامه انتخاب استاد نمونه در دانشگاه بیرجند که بر مبنای شیوه نامه وزارتی است انجام شد.
در ادامه مدیر گروه برنامهریزی و توسعه آموزشی و مدیر امور آموزشی دانشگاه به اعلام اقدامات انجام شده در این حوزهها پرداختند.
سخنرانی مجازی دکتر غلامعی افروز، استاد ممتاز دانشگاه تهران و دکتر پرویز حسنپور، استاد پیشکسوت دانشگاه بیرجند بخش دیگری از این مراسم بود.
در مراسم تجلیل و پاسداشت مقام استادان و برگزیدگان دانشگاه که همزمان با دهه سرآمدی آموزش برگزار شد از خدمات دکتر محسن آیتی در 4 سال تصدی سمت معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی با اهدای تندیس تقدیر به عمل آمد.
در ادامه دکتر علی شهیدی، دکتر حسن بیات به عنوان اساتید برتر؛ دکتر حمیدرضا فلاحی به عنوان استاد راهنمای برتر؛ دکتر سیدجواد حسینی واشان و دکتر نظر افضلی بهعنوان استاد برتر در زمینه جهت دهی پایان نامههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ مهندس طیبه حاجی رضایی به عنوان کارشناس آموزشی برتر؛ مهندس فرزانه گلستانی فر به عنوان استاد مدعو برتر و نرگس مهربان به عنوان دانشجوی ممتاز و برگزیده سال تحصیلی جاری معرفی و تقدیرنامهای به رسم یادبودبه ایشان اهدا شد.