برگزاری دومین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد صنعت و محیط زیست

۱۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۸ کد : ۲۰۰۰۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۷۴۱

دومین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد صنعت و محیط زیست با همکاری دانشگاه زنجان در ۸ و ۹ شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار گردید. اولین دوره این همایش با رویکرد کرونا و محیط زیست در شهریور ماه ۱۴۰۰توسط گروه محیط زیست در دانشگاه بیرجند برگزار گردید و دبیرخانه دائمی همایش در  گروه محیط زیست دانشگاه بیرجند ایجاد شد.

دکتر جابر اعظمی، دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه زنجان و دبیر دومین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد صنعت و محیط زیست با خیرمقدم به حاضرین در این همایش به ابتکار همکاران دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند در شکل گیری این رویداد علمی اشاره کردند و بیان داشتند: از ۲۷ استان کشور در این همایش مقالات ارسال شده است که استان زنجان، خوزستان و گیلان بیشترین مقالات ارسالی را داشته اند. تعداد کل مقالات  ارسالی به همایش۱۶۳ مقاله ، تعداد مقالات پذیرفته شده به صورت سخنرانی ۲۹ مقاله و تعداد مقالات پوستری ۱۱۷ عدد بوده است. در این همایش دو روزه  ۵ کارگاه علمی- تخصصی برگزار گردید، که موضوع این ۵ کارگاه بر اساس تقاضا و نیاز سازمان های مختلف انتخاب و به صورت رایگان برگزار شد . همچنین، مقالات در یازده محور اصلی دریافت شد که رویکرد اصلی همایش محور صنعت و محیط زیست بوده  است و بیشترین تعداد مقالات از محور آلودگی های محیط زیست بوده است. ایشان همچنین به چاپ همه مقالات در کتابچه مقالات همایش و نمایه شدن آن در پایگاه ISC و همچنین چاپ مقالات برتر همایش در مجلات علمی پژوهشی اشاره کردند.

 در ادامه  دکتر بازرگان ریاست محترم دانشگاه زنجان با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی فناوری‌های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار در امتداد اولین همایش در دانشگاه بیرجند اشاره کرد. ایشان همچنین بیان نمود: این همایش در سال جهانی علوم پایه و توسعه دانش برای رسیدن به توسعه پایدار برگزار شد و ۱۴ دانشگاه در برگزاری همکاری داشتند و امید داشت که نتایج این همایش در بهبود وضعیت محیط زیستی کشور بتواند گام های موثری را بردارد. ایشان سپس به معرفی امکانات و تسهیلات دانشگاه زنجان پرداختند.

 سپس دکتر محمد اکبری مدیریت کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیرجند به عنوان نماینده دانشگاه بیرجند  موضوع همایش را به عنوان یکی از چالش حاضر کشور و دنیا دانست و از مجموعه دانشگاه زنجان و گروه محیط زیست دانشگاه بیرجند به خاطر کار مشترک پژوهشی در برگزاری این همایش تشکر نمود و سپس به بیان فعالیت های دانشگاه بیرجند در زمینه مدیریت سبز اشاره نمود . ایشان بیان کردند، بر اساس نظام رتبه بندی گرین متریک در سال گذشته دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه سبز معرفی و رتبه ۲۶ از ۴۱ دانشگاه کشور و از بین۹۱۲ دانشگاه دنیا رتبه ۶۲۵ کسب کرده است که برای کسب این عنوان دانشگاه بیرجند اقدامات مختلفی را انجام داده است : استفاده از انرژی خورشیدی تولید انرژی پاک و تجدید پذیر ، اعمال سیاست کاهش مصرف برق با استفاده از لامپ های کم مصرف واستفاده از نور طبیعی در ساختمان ها، تصفیه فاضلاب خاکستری و استفاده مجدد از آن جهت آب مورد نیاز فضای سبز دانشگاه، تغییر در سیستم لوله کشی و استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب و احداث چاهک ها و ایستگاه های پمپاژ و نصب ترموستات ها، عدم استفاده از ظروف پلاستیکی، پایش مصرف انرژی به وسیله نصب کونتور ها جهت استفاده بهینه انرژی، اصلاح الگوی مصرف آب و کشت گونه های مقاوم به خشکی و شوری( کشت ۵۰۰۰ گونه مقاوم در سال های اخیر و کم مصرف و حذف چمن و استفاده از شن های رنگی )، تغییر روش های ابیاری از غرقابی به قطره ای و صرفه جویی ۷۰۰۰۰ متر مکعب سالیانه آب از این طریق، در اختیار گذاشتن دوچرخه به همکاران و استفاده از سامانه جامع دانشگاه بیرجند که نقش مهمی در انجام کارها به صورت غیر حضوری در دانشگاه داشته است، اشاره کرد.

در پایان دکتر حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان مهمان ویژه این همایش وضع محیط زیست کشور را در شرایط حساس دانست. ایشان بیان کردند از ۵۰ سال گذشته به علت استفاده بیش از حد از  ادوات شکار  باعث کاهش جمعیت حیات وحش خصوصا گونه هایی مانند کل و بز شده است و از حدود ۲۰ سال گذشته با تخریب زیستگاه ها، دیم کاری های گسترده و کاهش منابع آب زیر زمینی، توسعه شهری، صنعتی و جاده ها نیز مزید بر علت شده است و بسیاری از زیستگاه های طبیعی و ارزشمند را از دست داده ایم و این باعث شده است فرصت احیای خیلی از گونه هارا مانند آهو را نداشته باشیم. ایشان نقش پدیده تغییر اقلیم را در افزایش نرخ تخریب مهم دانست و بیان کردند این پدیده یک اثر تجمعی بر سایر عوامل مخرب داشته داشته است. وی در پایان از تمامی همکاران و پژوهشگران حاضر در این همایش ملی قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد، برگزاری این همایش نقش مهمی در محیط زیست و توسعه پایدار  کشور داشته باشد.

شایان ذکر است؛ دکتر محمود حاجیانی، دکتر محمدرضا رضایی و کتر الهام یوسفی روبیات از اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در  کمیته علمی دومین همایش ملی فناوری های نوین در محیط زیست و توسعه پایدار با رویکرد صنعت و محیط زیست بودند. همچنین دکتر الهام یوسفی روبیات از اعضای کمیته اجرایی این همایش ملی بود.
همایش مذکور در محورهای مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست، فناوری های نوین در محیط زیست، بهداشت و سلامت محیط زیست، توسعه پایدار و محیط زیست، آلودگی های محیط زیست، ارزیابی و آمایش سرزمین، معماری، شهرسازی و محیط زیست، کرونا و محیط زیست، تنوع زیستی، کشاورزی پایدار و امنیت غذایی، صنعت و محیط زیست، اقلیم، تغییر اقلیم، مخاطرات جوی و محیط زیست و مدیریت پسماندهای صنعتی معدنی و محیط زیست برگزار شد.

آخرین ویرایش۲۰ شهریور ۱۴۰۱