یازدهمین جلسه شورای پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

۰۶ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۹ کد : ۲۵۹۶۱ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۱۷

یازدهمین جلسه شورای پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دوشنبه ۶ آذرماه در دفتر ریاست پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با حضور اعضای شورا برگزار شد.

دکتر جهانی رئیس پردیس ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، اسوه بانوان عالم، و بزرگداشت هفته بسیج، مصوبات جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه را اطلاع رسانی کردند.سپس گزارش کاملی از نشست رؤسای دانشکده های کشاورزی با معاونین وزارت علوم و وزرات جهاد کشاورزی که روز چهارشنبه اول آذرماه به صورت (مجازی و حضوری) در  سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد ارائه دادند. 

رئیس پردیس کشاورزی ضمن اشاره به حضور دکتر قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم و دکتر سید مجتبی خیام نکوئی معاون  وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی، توجه به پتانسیلهای برخی استانها در گیاهان دارویی، کارآفرینی در فارغ التحصیلان کشاورزی و ترغیب آنان به تجارت کشاورزی، کم آبی و تغییر اقلیم و حرکت و تلاش به سمت تولید محصولات کم آب بر و گلخانه ای، تلاش برای کاهش خسارتهای محصولات باغی و مزرعه ای و کنترل آفات با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از روشهای نوین آبیاری، تأکید برپذیرش دانشجو در مقاطع کاردانی و پرورش تکنیسین های کشاورزی، تلاش در جهت جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی و حرکت به سمت ایجاد و گسترش رشته های میان رشته ای را از اهم مواردی برشمردند که در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرارگرفت.

حرکت به سمت تجمیع رشته های حوزه کشاورزی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،رضا نقی‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این نشست گفت: در برخی کدرشته محل‌های رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی که کم نیستند، دچار مشکل کمبود دانشجو هستیم و در برخی دانشگاه‌ها تعداد استادان از دانشجویان بیشتر شده است.

وی افزود: در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزیر علوم دستور بررسی این موضوع را دادند تا در خصوص کد رشته‌های حوزه کشاورزی تصمیم‌گیری شود. پیشنهاد نخست هم آن بود که رشته ها به سمت تجمیع شدن حرکت کنند.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: باید تصمیمی گرفته شود که محتوا را به محتوای مهارتی تغییر دهیم تا هم حوزه علمی تقویت شود و هم کیفیت دوره ها افزایش یابد. در این راستا نظام جامع آموزش کشاورزی و منابع طبیعی طراحی شده است تا این دوره مهارتی‌تر شود.

تحول در حوزه نظام آموزش کشاورزی

خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست اظهار داشت: برای اولین بار طی ۴۴ سال گذشته سند امنیت غذایی تدوین و ابلاغ شد و همچنین الگوی کشت کشور نیز تدوین شده است.

وی به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: ایشان در چند بند سیاستی به کشاورزی اشاره کرده‌اند.

وی افزود: باید در مجموع ظرفیت آموزش عالی کشور در بخش کشاورزی و منایع طبیعی را به سمت پاسخگویی به نیازها سوق دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشاورزی را باید دانش‌بنیان کنیم. مهم‌ترین عامل دانش‌بنیان کردن کشاورزی، افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در کلیه بخش‌هاست.

وی با بیان اینکه ریل آموزش باید به سمت پاسخگویی به نیازها برود، گفت: دانشکده‌های کشاورزی باید در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور قدم بردارند. اگر دانش را به بخش کشاورزی سوق دهیم می‌توانیم تولید را افزایش دهیم.

خیام‌نکویی افزود: باید تحول در حوزه نظام آموزش کشاورزی به وجود آوریم و عنوان رشته‌ها، محتوای رشته‌ها و جنس برخی رشته‌ها باید جنبه مهارتی یابند.

گفتنی است در این نشست روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

منبع: گروه دانشگاه خبرگزاری فارس   https://www.farsnews.ir/news/14020902000307

 

در ادامه جلسه شورای پردیس، درخواستهای گروههای آموزشی، طرح تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برنامه های هفته پژوهش، انتخاب دانشجوی برتر، برگزاری کارگاهها در حوزه آموزشی، پژوهشی، اداری و کارآفرینی در ادامه جلسه مطرح و بررسی گردید.

آخرین ویرایش۰۷ آذر ۱۴۰۲