جلسه دبیران همایش و اعضای کمیته علمی و دبیرخانه هفتمین همایش ملی زعفران برگزار شد.

۲۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۹ کد : ۲۸۵۳۲ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۹۱

جلسه دبیران همایش، اعضای کمیته علمی و دبیرخانه هفتمین همایش ملی زعفران  روز یکشنبه بیست و هشتم مرداد ماه در دفتر ریاست پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست جهت هماهنگی و برنامه ریزیهای لازم در این خصوص برگزار شد.

این همایش در روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان ۱۴۰۳ برگزارخواهد شد.

محوهای اصلی این همایش عبارتند از:

  • جنبه های به نژادی و به زراعی زعفران
  • تغییر اقلیم خشکسالی و تنش های محیطی
  • مدیریت آفات ، بیماریها و علف های هرز
  • فرآوری و فناوری های پس از برداشت زعفران
  • فیتوشیمی، فارماکولوژی و کاربردهای پزشکی زعفران
  • تولید زعفران ارگانیک
  • فناوری های نوین تولید زعفران
  • جنبه های اقتصادی و تجاری زعفران
  • اکوتوریسم زعفران و توسعه پایدار روستایی

زعفران به عنوان گرانترین محصول کشاورزی و دارویی جهان ،جایگاه ویژه ای در بین محصولات صادراتی ایران دارد. کاربردهای فراوان و گسترده زعفران، خواص ویژه و با ارزش ، نقش خاص آن در اشتغال زایی و زندگی کشاورزان استانهای مهم تولید کننده آن و ارزش افزوده بالای آن، و در نگاه کلان و شاید مهمتر از همه این موارد، آمیخته بودن نام ایران در جهان با زعفران، لزوم توجه ویژه به مباحث آن را بیش از پیش روشن می­سازد. علیرغم این جایگاه ویژه و مهم زعفران ایران، تاکنون در عرصه پژوهش و فناوری کمتر به آن توجه شده است. قطعاً انتظار جهانیان از کشوری که خود را متولی زعفران می داند بسیار زیاد است و البته هر گونه ادعایی در این زمینه تنها بر اساس رهیافتهای پژوهشی قابل دفاع می­باشد. امروزه آشکار گردیده است که بین تولید علم و انتشار آن، دستیابی به فناوری­های جدید و توسعه اقتصادی، رابطه کاملاً مستقیمی وجود دارد. در جهان فعلی کشوری نیست که موقعیت اقتصادی ممتازی داشته باشد، ولی تولید علم و معرفی فناوری­های جدید آن در سطح قابل قبولی نباشد. به هر حال اگر ادعا می­کنیم نام ایران با عنوان مهد تولید زعفران،از گذشته­ های بسیار دور و در حال حاضر در منابع و مراجع علمی بین المللی بسیار کمرنگ جلوه داده شده است، بخشی به دلیل همین حضور ناکافی در عرصه های علمی است. از اینرو به نظر می رسد پژوهشگران و دست اندرکاران صنعت زعفران ایران باید تلاش ویژه ­ای را در راه تولید هر چه بیشتر علم زعفران و انتشار نتایج کارهای تحقیقی در سطح ملی و بین المللی و البته ارائه محصولات دانش بنیان و فناورانه آغاز نمایند که هفتمین همایش ملی زعفران ایران در این راستا برنامه ریزی شده است.

خراسان جنوبی به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید زعفران در ایران شناخته می‌شود. این استان رتبه نخست کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید این محصول را بعد از خراسان رضوی دارد. شرایط اقلیمی مناسب، کیفیت خاک مطلوب و کیفیت چیدن گل‌های زعفران از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند زعفران خراسان جنوبی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد و شهرت جهانی پیدا کند.


 

 وبسایت رسمی همایش:
 conf.birjand.ac.ir/saffron2024

همراه همایش:
 ۰۹۰۱۳۶۳۲۷۴۴
تلگرام:
 t.me/+4SemNahJ_vw5Yjg0

ایتا:
 eitaa.com/joinchat/38339305C22d388d88c

واتساپ:
 
chat.whatsapp.com/JxNHfSGgRrkKDduXs5nWMQ

روبیکا:
 rubika.ir/joing/GEADJIFD0ZWNOYCMBXUWYVLSLKANWKGR

ارتباط با دبیرخانه همایش:
 Saffron2024@birjand.ac.ir

برای اطلاعات بیشتر و جزئیات کامل‌تر درباره این همایش، می‌توانید به وب‌سایت رسمی هفتمین همایش ملی زعفران مراجعه کنید.

آخرین ویرایش۲۹ مرداد ۱۴۰۳