افتتاح آزمایشگاه لایسیمتری دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند

۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۰ کد : ۹۴۹۷ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۱۵۹
همزمان با آغاز هفته دولت با حضور آقای دکتر خامسان و هیأت همراه و هیأت رئیسه پردیس و جمعی از اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان پردیس، آزمایشگاه لایسیمتری علوم و مهندسی آب افتتاح گردید.

همزمان با آغاز هفته دولت با حضور آقای دکتر خامسان  و هیأت همراه و هیأت رئیسه پردیس و جمعی از اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان پردیس، آزمایشگاه لایسیمتری علوم و مهندسی آب افتتاح گردید.

مجموعه آزمایشگاههای لایسیمتری دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند با هزینه‌ای بالغ بر 70 میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.لایسیمتر یا جعبه کشت محیطی است که می‌توان گیاهان مختلف زراعی و باغی را در آن کشت نمود و  نیاز آبی گیاهان را تعیین و ضریب گیاهی حاصله می‌تواند در طراحی سیستم‌های آبیاری تحت فشار و نیز مطالعات هیدرولوژی و هواشناسی استفاده نمود. در این آزمایشگاه 24 لایسیمتر برای گیاهان زراعی و 6 لایسیمتر برای گیاهان باغی احداث شده است و می‌تواند نقش بسزایی در تعیین نیاز آبی گیاهان استراتژیک منطقه مثل زرشک، عناب، زعفران و دیگر گیاهان دارویی داشته باشد.

دکتر عباس خاشعی مسئول راه‌آندازی آزمایشگاه گفت: در کشور تعداد محدودی از دانشگاه‌ها از آزمایشگاه لایسیمتر برخوردارند و این آزمایشگاه به علت دارا بودن 30 عدد لایسیمتر بسیار منحصر به فرد  می‌باشد. شایان ذکر است عمده هزینه‌های احداث این آزمایشگاه با کمک شرکت‌های خصوصی و دولتی علی‌الخصوص شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی، شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوی و تعدادی از شرکت‌های خصوصی مجری طرح‌های آبی ایجاد شده است.

آخرین ویرایش۰۲ شهریور ۱۳۹۹