برگزاری هفتمین جلسه کافه کتاب دانشکده کشاورزی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۲ کد : ۱۸۵۲۸ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۲۵۶

هفتمین جلسه کافه کتاب دانشکده کشاورزی روز دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ساعت ۱۳ در محل کتابخانه دانشکده کشاورزی برگزار گردید.

در این جلسه که با حضور گرم وصمیمی رئیس محترم دانشکده کشاورزی جناب آقای دکتر جهانی، اساتیدو کارکنان برگزار شد خانم دکتر حاجی آبادی به عنوان سخنران ویژه به معرفی و نقد و بررسی کتاب انسان در جستجوی معنا تالیف ویکتورفرانکل پرداختند. درادامه هرکدام از حاضرین در جلسه نظرات و برداشتهای خود را از کتاب بیان کردند. در پایان مسئول کتابخانه از جناب آقای دکتر شهیدی به دلیل نقش بارز و حمایتهای ارزشمندشان در راستای تحقق شعار ترویج فرهنگ کتابخوانی و استمرار برگزاری جلسات کافه کتاب در دانشکده با اهدای لوح، تقدیر و تشکر نمود.

درباره کتاب انسان در جستجوی معنا

کتاب انسان در جستجوی معنا  نوشته ویکتور فرانکل در سال ۱۹۴۶ به چاپ رسید. این کتاب در حوزه روانشناسی و بازنمایی از حالات درونی ذهن فرانکل در دوران اسارت است. او طی سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ در اردوگاه کار اجباری آلمان نازی تحت شرایط بسیار سختی اسیر بوده است. وی پس از آزادی تصمیم می‌گیرد تا با نوشتن کتابش نشان دهد چگونه درک معنی زندگی حتی در شرایطی که امیدی به زنده‌ ماندن وجود ندارد، می‌تواند عشق به زندگی را افزایش دهد.

به طور کلی این کتاب به دو بخش تقسیم شده است:

  • بخش اول: تجاربی از اردوگاه کار اجباری

فرانکل در سال ۱۹۴۲ یعنی در ۳۷ سالگی به دست نازی‌ها اسیر شد و قطار او را به سمت شمال شرق به «آشویتس» این اردوگاه مرگ، این کشتارگاه سازمان یافته که ابزار مرگ شش میلیون یهودی از جمله خانواده‌ی فرانکل را تهیه دیده بود، به «آشویتس» که میدان تجربیات وحشتناک و آزمایشگاه واقعی این روانپزشک اگزیستانسیالیست «هستی‌گرا» بود، برد

نویسنده در این بخش از ورودش به دنیای ترس و وحشت می‌گوید. از اینکه چه بلاهایی سر اسیران آمده است و آن‌ها چه سختی‌هایی کشیده‌اند. از رنج کشیدن آدم‌های بخت‌برگشته‌ای صحبت می‌کند که هر لحظه ترس فرستاده شدن به کوره‌های آدم‌سوزی یا فرستاده شدن به اتاق گاز را داشتند.

  • بخش دوم: اصول اساسی در لوگوتراپی

در این بخش نویسنده مفاهیم و اصول اساسی در لوگوتراپی را بیشتر توضیح می‌دهد و نسبت به بخش اول بیشتر جنبه علمی دارد. فرانکل در این قسمت به دستاوردهای خود در آن سال‌های سخت اشاره می‌کند و در واقع شرح می‌دهد که چه چیزی باعث شد برخی از افراد، زنده از اردوگاه کار اجباری جان سالم به در ببرند

در این کتاب، فرانکل سه نوع اقدام عملی را برای رسیدن به معنی زندگی پیشنهاد می‌کند:

  • اقدام از طریق کردار و عمل

  • تجربه ارزش‌ها

  • اقدام از طریق واسطه  هنر، عشق در رابطه یا رنج‌کشیدن

انسان در جستجوی معنی واقعا کتاب شگفت‌انگیزی است که ارزش بارها و بارها خوانده شدن را دارد. این کتاب دید وسیع و خودآگاهی عمیقی به انسان می‌دهد که می‌توان بی‌نهایت از آن استفاده برد.

 

 

آخرین ویرایش۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱