نهمین جلسه کافه کتاب پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست

۱۷ تیر ۱۴۰۳ | ۰۷:۰۹ کد : ۲۸۲۹۸ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۵۳۱

نهمین جلسه کافه کتاب پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست شنبه ۱۶ تیرماه در کتابخانه پردیس با حضور ریاست پردیس، کارکنان و دانشجویان برگزار شد.

مهمان ویژه این جلسه دکتر محمد بهنام فر استاد فرهیخته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بودند که مطالب ارزشمندی پیرامون سیمای حضرت علی علیه السلام در شعر فارسی بخصوص اشعار مولوی ارائه نمودند.

در آغاز این جلسه دکتر جهانی رئیس پردیس ضمن خیر مقدم به دکتر بهنام فر، برای حضور ارزشمند ایشان در این جلسه تشکر و قدردانی نمودند.

۴ قله در شعر و ادب فارسی

دکتر بهنام فر به جایگاه غیر قابل انکار امام علی(ع) به عنوان شخصیتی دینی و مذهبی اشاره کردند و بیان داشتند مأثورات عرفانی امام علی(ع) در آثار عرفا و شعرا منبع الهامات شعری و نویسندگی این گروه از جامعه گردید.ایشان افزودند مولوی نیز یکی از نوابغ بشری و یکی از ۴ شاعر بزرگ فارسی است که همتراز فردوسی، سعدی، و حافظ در اعتلای شعر و ادب فارسی نقش بسزایی داشته است. مولوی یکی از ۴ قله در شعر فارسی است که در اشعار خود به مانند  فردوسی که در شاهنامه به حماسه و مبارزه با بدی در بیرون اشاره دارد با توجه به از بین رفتن کرامات انسانی در زمان خودش مبارزه با نفس و یا همان جهاد اکبر را مطرح می کند و به مبارزه با بدیهای در درون انسان اشاره دارد.

مولانا به عنوان یکی از عرفا و شعرای برجسته در نضج و گسترش عرفان اسلامی نقش بی بدیلی ایفا نموده است و بررسی آثار وی برای درک بهتر ظرایف این عرصه میتواند راهگشا باشد.کرامات امام علی(ع) در آثار مولانا جلال الدین رومی به وضوح قابل لمس است و علیرغم سنی مذهب بودن مولانا، وی ارادت خالصانه ای نسبت به امام علی(ع) داشته و همواره از کرامات ایشان در اشعار و فحوای کلامش یاد کرده است.

مثنوی و شاهنامه هردو مکمل همدیگرند

ایشان در ادامه افزودند که مولوی سیمایی که از حضرت علی (ع) در اشعارش ارائه می دهد به عنوان آینه تمام نمای مبارزه با نفس و جهاد اکبر است .با توجه به اینکه شاهنامه و مثنوی هر دو مکمل همدیگرند به عقیده مولوی انسان باید هفت خوان سیر و سلوک را طی کند و سفر عالم عشق یعنی خود را ندیدن و اخلاص عمل را در زندگی سرلوحه کار خویش قرار دهد.. 

ایشان اشاره داشتند توصیف مولانا از مراتب اخلاص و نیروی ایمان علی (ع) در دفتر اول «مثنوی» بسیار دل انگیز است آنجا که گوید علی(ع) کافری را بیفکند تا بکشد، وی آب دهان بر روی علی(ع) پاشید. وی را دست بداشت و نکشت و گفت: «خشمگین شدم ترسیدم که برای خدای تعالی، نکشته باشم».

از علی آموز اخلاص عمل          شیر حق را دان مطهر از دغل

در غزا بر پهلوانی دست یافت    زود شمشیری برآورد و شتافت

او خدو انداخت در روی علی     افتخار هر نبی و هر ولی

او خدو انداخت بر رویی که ماه  سجده آرد پیش او در سجده گاه

در زمان انداخت شمشیر آن علی   کرد او اندر غزایش کاهلی

گشت حیران آن مبارز زین عمل    از نمودن عفو و رحمت بی محل

گفت بر من تیغ تیز افراشتی        از چه افکندی مرا بگذاشتی

آنچه دیدی که چنین خشمت نشست   تا چنین برقی نمود و باز جست

نتیجه

باید اذعان داشت که از دیدگاه مولانا حضرت علی(ع) از نظر علم و کرامات نسبت به سایر خلفا جایگاه والاتری را دارد. مولانا در آثارش ضمن تأکید بر کرامات امام علی(ع) با بیان پیشگوییها و اعمال خارق العاده ایشان در پی الگوسازی برای مریدان خود بوده است. در بررسی آثار  و اشعار مولانا و  سخنانی در خصوص علی(ع) می توان نتیجه گرفت که علی(ع) نمونه انسان کامل بوده و عرفان مولانا از کرامات علی(ع) متاثر بوده است.

 در پایان این جلسه کمال پور مسئول کتابخانه پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ضمن تشکر از حمایتها و پشتیبانی دکتر جهانی رئیس پردیس در برگزاری این جلسه، از حضور پرخیر و برکت دکتر بهنام فر قدردانی نمود. همچنین برای دکتر شهیدی و حضور مجدد ایشان در این جلسات که بانی و مشوق جلسات کافه کتاب پردیس در سنوات قبل بودند آرزوی سلامتی و تندرستی نمود.

 

آخرین ویرایش۱۷ تیر ۱۴۰۳