با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد؛

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری

تعداد بازدید:۶۴۴
مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه روز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ با حضور دکتر رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وازت علوم، تحقیقات و فناوری به‌صورت مجازی برگزار شد.
مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه با سخنرانی دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند آغاز شد. دکتر خامسان با خیرمقدم به دکتر رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وازت علوم، تحقیقات و فناوری و تشکر از زحمات و اقدامات همکاران دانشگاه در گروه‌های مختلف پژوهشی گفت: از تلاش زایدالوصف همکاران معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری که در تمام زمینه‌ها و حوزه‌ها کارنامه بسیار درخشانی داشته‌اند، تشکر می‌کنم. رئیس دانشگاه بیرجند افزود: امیدوارم همانند گذشته با تلاش‌های خود در خدمت جامعه باشیم و مشکلات جامعه را با تخصص برطرف نمائیم.
انجام تحقیقات اصیل و ناب با نوآوری و تازگی
دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در یکسال گذشته به همت تمامی اعضای هیأت علمی، کشور رشد خوبی از نظر علمی و فناوری داشته است.
دکتر رحیمی به برابری رتبه کمی و کیفی مقالات علمی کشور در سال 2015 میلادی اشاره کرد و گفت: به همت اساتید پژوهشگر سهم کشور ما از نظر مقالات کیفی و استنادات بسیار بالا رفته است و در سال 2020 کیفیت مقالات کشور از کمیت آن بالاتر رفته است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: حدود 10 هزار شرکت فعال در پارک‌های علمی و فناوری و مراکز رشد حضور دارند که در این تعداد 1700 شرکت دانش بنیان فعال است.
وی بر لزوم اهتمام دانشگاه‌ها در انجام تحقیقات اصیل تأکید کرد و گفت: بدون هیچ استثنائی در رشته‌ها باید مقالات برآمده از تحقیقات اصیل و ناب با نوآوری و تازگی چاپ گردد.
وی گفت: فعالیت‌های نوآورانه، نتایج تحقیقات را در بستر ملی و بین المللی در معرض قضاوت داوران قرار می‌دهد. 
فعالیت‌های علمی باید بتوانند بخشی از نیازهای شهر، استان و کشور را مرتفع سازند
وی با تقدیر از اقدامات و گام‌های بسیار مثبت دانشگاه در بخش پژوهش و فناوری، ادامه داد: تحقیقات و فعالیت‌های علمی باید بتوانند بخشی از نیازهای شهر، استان و کشور را مرتفع سازند و باید این بسترها در دانشگاه با همکاری مراکز کارآفرینی، نوآوری، اشتغال‌پذیری و پردیس‌های علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری فعال شود و هرچه این بسترها با مشارکت اساتید و دانشجویان قوی‌تر شوند می‌توان مأموریت‌ها را بهتر به سرانجام رساند.
توجه ویژه به ارتباط با جامعه و صنعت و انجام فعالیت‌های نوآورانه
دکتر رحیمی با تأکید بر توجه ویژه به ارتباط با جامعه و صنعت و انجام فعالیت‌های نوآورانه بیان داشت: دانشگاه‌ها می‌توانند آزمایشگاه مرکزی خود را تبدیل به آزمایشگاه همکار استاندارد نمایند تا از این طریق بستر مناسبی برای ارتباط دانشگاه و جامعه و صنعت ایجاد شود.
ایشان در پایان به برگزیدگان علم و فناوری تبریک گفت و از عوامل توسعه علم و فناوری و تولید متکی بر دانش قدردانی کرد.
تدوین و اصلاح فرآیندها در جهت افزایش بهره‌وری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی
دکتر حمیدرضا نجفی، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری ادامه داد: تمامی دستاوردهای به‌دست آمده در این حوزه حاصل تلاش اعضای هیأت علمی دانشگاه است. دکتر نجفی با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این حوزه و حرکت رو به جلوی این معاونت در راه ارتقای زیرساخت‌های دانشگاه گفت: سامانه علم‌سنجی دانشگاه و سامانه گرنت اساتید در سال جاری راه‌اندازی شد.
وی یکی از اهداف پژهش و فناوری را جهش تولید نامید و افزود: تدوین و اصلاح فرآیندها در جهت افزایش بهره‌وری، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در فعالیت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پژوهشی و فناوری، ارتقای سطح تعامل دانشگاه با جامعه و صنعت، افزایش ضریب تأثیر دانشگاه، تقویت ارتباط با سایر نهادها و ارگان‌ها، تقویت نیروی جوان و باانگیزه با استفاده از تغییر موج آموزش عالی و افزایش سهم درآمدهای اختصاصی پژوهش و فناوری بخشی از راهبردی کلان این معاونت است.
وی  تعداد طرح‌های تحقیقات داخلی در سال 1399 را 54 طرح عنوان کرد و بیان داشت: 60 درصد طرح‌های تحقیقاتی که در کارگروه استانی مصوب شده است توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه اجرا گردید و مبلغ 5 میلیارد تومان قراداد جاری با 25 درصد رشد را درحال اجرا داریم.
دکتر نجفی درخواست کرد: با توجه به بودجه‌های موجود در سامانه‌های ساتع، تاپ و ... تعداد بیشتری از اعضای هیأت علمی دانشگاه به عضویت این سامانه‌ها درآیند تا این کمبود نیز به همت تمامی همکاران مرتفع گردد.

تصویب و ابلاغ آئین‌نامه طرح پژوهشی کاربردی و فناورانه دانشگاه
دکتر رضا شریعتی‌نسب، مدیر امور پژوهشی دانشگاه به دستاوردهای این حوزه و تصویب و ابلاغ آئین‌نامه گروه‌های پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: برای اولین بار آئین‌نامه طرح پژوهشی کاربردی و فناورانه دانشگاه تصویب و ابلاغ شد.
مدیر پژوهشی دانشگاه ادامه داد: در یکسال گذشته علاوه بر اقدامات ذکر شده، اقدامات مهم دیگری شامل ایجاد سامانه علم سنجی اعضای هیأت علمی دانشگاه، اصلاح آئین‌نامه طرح‌های پژوهشی خودارزیاب، پیاده‌سازی آئین‌نامه پژوهانه جدید در سامانه پویا، تأسیس صندوق اعتبار دانشجویی و پیاده سازی آن در سامانه پویا، تدوین برنامه تحقیقاتی و سیستمی شدن فرآیند تسویه حساب پژوهانه و صندوق اعتبار دانشجویی در سامانه پویا  نیز صورت گرفته است.
دریافت 51 ایده و حضور 23 تیم در هسته‌های کارآفرینی
دکتر علی سعیدی، مدیرکارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند با ارائه گزارش کاملی از دستاوردهای این مدیریت گفت: زیست بوم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی، مرکز نوآوری  وشتابدهی، مرکز مهارت آموزی و مهارت‌های شغلی و دفتر ارتباط جامعه و صنعت دانشگاه در طول سال گذشته اقدامات درخوری انجام داده‌اند. وی افزود: با حمایت رئیس دانشگاه و معاون پژوهش ، فناوری و نوآوری حدود 3 هزار مترمربع به فضای در اختیار این حوزه افزوده شده است و در پردیس شهدا کارخانه نوآوری در حال استقرار است.دکتر سعیدی به دریافت 51 ایده در این مرکز اشاره نمود و عنوان کرد: در حال حاضر 23 تیم در هسته‌های کارآفرینی حضور دارند.
مدیرکارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت به حضور شرکت‌های دانش بنیان و اختراعات انجام شده در این مرکز و اجرای طرح‌های فناورانه و کاربردی اشاره کرد و گفت: تاکنون 194 دوره صلاحیت عمومی در پردیس‌ها تدوین شده است.
ادغام کتابخانه‌های مختلف دانشگاه و افزایش 12 هزار جلد کتاب
راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال
همچنین دکتر مجید جامی‌الاحمدی، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی و مرکز نشر دانشگاه  در این مراسم گفت:در سال 98 جمعاً 8604 نسخه منبع فارسی و لاتین و در سال 99 تاکنون تعداد 745 عنوان منبع فارسی و 64 عنوان کتاب لاتین به مجموع کتب کتابخانه مرکزی اضافه شده است.
وی همچنین گزارشی در مورد ادغام کتابخانه‌های مختلف دانشگاه و افزایش 12 هزار جلد کتاب در این مجموعه و ایجاد سه پایگاه کتاب فارسی و لاتین ارائه کرد و ادامه داد: در طول یکسال گذشته کتابخانه دیجیتال دانشگاه با منابع فراوان راه‌اندازی شد و نرم افزار نشریات نیز بصورت نامحدود در حال ارائه خدمت است.
وی گفت: نشریات علمی به 21 عنوان افزایش یافته است و 29 عنوان کتاب امتیازدهی شده‌اند که با چاپ 12 عنوان موافقت شده است که 7 عنوان آن نیز توسط انتشارات دانشگاه منتشر شده است.
در ادامه این گزارش رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی و مرکز نشر افزود: خریداری نرم افزار پرتابل کتابخانه مرکزی و مرکز نشر، فعال سازی کتابخانه و آرشیو دیجیتال به‌منظور دسترسی کاربران به پایان نامه‌ها و منابع دیجیتال، راه‌اندازی بخش اطلاع‌رسانی 3 با همکاری گروه کامپیوتر جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی بخش دیگری از اقدامات این حوزه است.
اصلاح زیرساخت‌های شبکه دانشگاه / راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه
دکتر محمد قاسمی‌گل مدیر مرکز فاوای دانشگاه با اشاره به اقدامات بسیار مؤثری که برای استقرار سامانه جامع دانشگاه انجام شده است گفت: در سال گذشته زیرساخت‌های شبکه دانشگاه اصلاح شد و مرکز تلفن تحت شبکه  نیز راه‌اندازی گردید.
تداوم استقرا و توسعه سامانه جامع دانشگاه، راه‌اندازی و پشتیبانی زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه، راه‌اندازی سرور جهت تقویت زیرساخت‌های فناوری دانشگاه، ارتقای سیستم‌های اتوماسیونی، برگزاری دوره‌های آموزشی و طراحی سامانه‌های مورد نیاز و ارتقا و توسعه سامانه آموزش مجازی بخش دیگری از گزارش دکتر قاسمی بود.
تجمیع دستگاه‌های با تکنولوژی بالا مستقر در دانشکده‌ها در محل آزمایشگاه مرکزی/ خرید تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری بالا
دکتر علی زراعتکار، مسئول راه‌اندازی شبکه آزمایشگاه‌های دانشگاه نیز در این بخش به ارائه گزارش پرداخت.
تدوین چارت سازمانی شبکه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، تدوین و تصویب آئین نامه شورایHSE، تجمیع دستگاه‌های با تکنولوژی بالا مستقر در دانشکده‌ها در محل آزمایشگاه مرکزی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری بالا جهت تجهیز آزمایشگاه مرکزِی و دانشکده‌ها، خرید و نصب هودهای شمیایی در آزمایشگاه‌های گروه شیمی بخشی از اقدامات این مرکز بود.
در ادامه مراسم از سامانه علم‌سنجی دانشگاه بیرجند , و کتابخانه دیجیتال دانشگاه رونمایی شد.

پایان بخش این مراسم تجلیل از پژوهشگران و برگزیدگان هیأت علمی دانشگاه بود. دکتر حسین بارانی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی فرش دانشکده هنر، دکتر عباس خاشعی سیوکی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی، دکتر سیدجواد حسینی‌واشان، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم دام دانشکده کشاورزی، دکتر لیلی سیفی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر حیدر رئیسی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی شیمی دانشکده علوم، دکتر محمدعلی ناصری، عضو هیأت علمی گروه آموزشی شیمی دانشکده علوم، دکتر محمد قاسم اکبری، عضو هیأت علمی گروه آموزشی ریاضی دانشکده علوم ریاضی و آمار، دکتر سیدعلیرضا ذوالفقاری، عضو هیأت علمی گروه آموزشی مکانیک دانشکده مهندسی، دکتر احمد آریافر ، عضو هیأت علمی گروه آموزشی معدن دانشکده مهندسی، دکتر سید حمید ظهیری‌ممقانی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی برق ـ الکترونیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دکتر محمد اسکندری، عضو هیأت علمی گروه آموزشی جغرافیای دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر محمد بهنام‌فر، عضو هیأت علمی گروه آموزشی ادبیات، دکتر مهدی مقرنسی، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دکتر مرضیه ثاقب‌جو، عضو هیأت علمی گروه آموزشی علوم ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دکتر مسعود دیدارخواه، عضو هیأت علمی گروه آموزشی زراعت آموزشکده کشاورزی سرایان، دکتر مصطفی واحدی‌پور دهرائی، عضو هیأت علمی دانشکده فنی فردوس به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند در سال 1399 معرفی شدند.
دکتر حسین نویدی‌نیا، عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر سوسن صادقی‌بجد، عضو هیأت علمی دانشکده علوم، دکتر محمدعلی رستمی‌نژاد، ، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دکتر فاطمه یوسف‌زاده، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ریاضی و آمار، دکتر مرضیه ثاقب‌جو، عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی، دکتر مصطفی واحدی‌پور دهرائی، عضو هیأت علمی دانشکده فنی فردوس، دکتر هادی سریر، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی، دکتر سیدحمیدرضا رمضانی، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی سرایان، دکتر محمدحسین صیادی‌اناری، عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی ومحیط زیست، دکتر محسن خطیبی‌نیا، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی، دکتر حمید فلقی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوترو دکتر حسین بارانی، عضو هیأت علمی دانشکده هنر اعضای هیأت علمی دارای H-index  بالا در هر دانشکده بودند.
همچنین در این مراسم، میثم غلام‌پور از دانشکده علوم تربیتی، فرشته احمدآبادی، دانشکده علوم ورزشی، حمزه خمر، دانشکده علوم ریاضی و آمار، حسن هاشم‌زاده، دانشکده علوم، حدیث حسینی‌مقدم، دانشکده علوم، صفورا شیخ، دانشکده علوم، محدثه کاووسی، دانشکده کشاورزی، جواد خارکن، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، مریم دباغیان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، موسی ساجد، دانشکده مهندسی، علی فؤادالدینی، دانشکده مهندسی، نجمه صیادی شهرکی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و فاطمه صالحی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر به عنوان دانشجویان نمونه مقطع دکتری دانشگاه بیرجند در سال 1399 معرفی شدند.

آخرین ویرایش۱۸ آذر ۱۳۹۹