انتشار کتاب طراحی آموزشی اجرا و ارزشیابی توسط انتشارات دانشگاه بیرجند
به گزارش واحد نشر آثار علمی دانشگاه بیرجند کتاب " طراحی آموزشی اجرا و ارزشیابی" تالیف دکترهادی پورشافعی توسط انتشارات دانشگاه بیرجند چاپ و منتشر شده است.
در بخشی از کتاب آمده است " این موضوع که افراد بدون آنکه آگاه باشند در حال یادگیری هستند قابل تردید نیست، اما یادگیرندگان به تلاش آگاهانه و هدفمند در یادگیری نیاز دارند. اینکه فراگیران با نشاط وارد کلاس درس شوند و با نشاط محیط آموزشی و کلاس درس را ترک کنند هم رخداد طبیعی و سادهای نیست. پرسش آن است که چگونه میتوان فرآیند یاددهی- یادگیری را آگاهانه سازماندهی، تسهیل و در عین حال با نشاط و اثربخش نمود؟ پاسخ کلی آن مستلزم طراحی، اجرا و ارزشیابی مناسب است. «طراحی»، گفتگوی فکورانه با موقعیت و تعاملی سازنده با همه اجزا و عوامل تشکیلدهنده موقعیت یادگیری و فرآیند یاددهی- یادگیری است، آن یک مداخله مهم در موضوع آموزش است که میتواند در نتایج یادگیری تفاوت ایجاد کند. طراحی،وابسته به «اجرا» یا تدریسِ هنرمندانه بوده و همچنین«ارزشیابی» هوشمندانه، اطمینان از فرآیند و نتایج است که جملگی از اجزای لاینفک تدریس اثربخش است. در مجموع ترتیب دادن محیط یادگیری مؤثر، نیازمند یک رشته دانش و مهارتها است که هر معلمی با شناخت موقعیت و توان خلاق میتواند طراحی و اجرا نماید."
کتاب حاضر بر محور طراحی آموزشی، اجرا و ارزشیابی در 10 فصل نگارش یافته است. رویکرد سیستمی به تدریس و نقش حرفهای معلم، ارکان تدریس، ماهیت و ساختار طرح درس، فناوری در آموزش، مسائل طرح درس، الگوهای ارزشیابی و مدیریت کلاس از اهم مباحث است. شایسته است معلم با استفاده از دانش و مبانی نظری طراحی و تدریس، تأمل و با اتکای به قوه خلاقیت و نوآوری تصمیم بگیرد. دانش و ذخیره دانشی که اگر بهدرستی شکل گرفته و بهکار گرفته شود، توشه ارزشمندی برای معلمانی است که در جستجوی فراهم آوردن موقعیتهای مناسب در فرآیند یاددهی- یادگیریاند. امید است که مباحث این کتاب، در خدمت شکلگیری چنین توشهای قرار گیرد.