برگزاری همایش بین المللی و جشن جهانی شدن قنات بلده فردوس

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۱ کد : ۳۶۷۲ اخبار اخبار برگزیده آخرین اخبار
تعداد بازدید:۱۲۹۲
همایش بین المللی قنات جهانی بلده و جشن ثبت جهانی شدن این قنات با همکاری دانشگاه بیرجند و هلدینگ دانش بنیان لیدکو در فردوس آغاز شد.
برگزاری همایش بین المللی و جشن جهانی شدن قنات بلده فردوس

مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین المللی قنات جهانی بلده امروز 22 خرداد 98 با حضور یش از 650 میهمان داخلی و خارجی از 10 کشور دنیا و همچنین مسئولان کشوری و استانی در مجتمع شهید آوینی فردوس آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، دکتر حمیدرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در مراسم افتتاحیه این همایش ضمن تشکر از برگزار کنندگان این سمپوزیوم گفت: تاریخچه قنات بلده فردوس در نقشه های جوی کشی این قنات به بزرگانی چون شیخ بهائی می رسد.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به استفاده کاربردی از مقالات علمی ارائه شده در این همایش، ادامه داد: با راه اندازی دبیرخانه دائمی این سمپوزیوم درخراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند می توان از مقالات علمی استفاده کاربردی لازم صورت پذیرد.

دکتر اسلام پناه رئیس همایش بین المللی قنات بلده و مدیرعامل شرکت هلدینگ دانش بنیان لیدکو بیان داشت: در این همایش 85 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که پس از داوری 53 مقاله پذیرفته شد که 41 مقاله به صورت پوستر و 12 مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.

وی در مراسم افتتاحیه این همایش اعلام کرد: 20 مقاله از مقالات این همایش از کشورهای خارجی است و  مقالات پذیرفته شده در این همایش در پایگاه استنادی جهان اسلامISCنیز پذیرش شده است.
اسلام پناه با بیان اینکه دو مقاله به صورت ویدئو کنفرانس از کشورهای آمریکا و مجارستان ارائه می شود، افزود: محورهای همایش دانشگاهی بین المللی قنات جهانی بلده شامل موضوعات مکانیزه شدن گردشگری، فرهنگ استفاده از آب و آینده قنات با توجه به تغیر اقلیم گرم و خشک خراسان جنوبی است.

همایش دانشگاهی بین المللی قنات جهانی بلده با مشارکت دانشگاه بیرجند و هلدینگ دانش بنیان لیدکو 22 و 23 خرداد 98 در فردوس برگزار می شود.

سخنرانان و ارائه دهندگان مقاله در این همایش بین المللی به احیای آبخیز داری و احیای قنات بلده که ثبت جهانی گردیده است خواهند پرداخت.

شایان ذکر است سمپوزیوم ملی قنات بلده فردوس براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین دانشگاه بیرجند و هولدینگ لیدکو برگزار می‌شود.

قنات بلده فردوس با قدمت تاریخی مربوط به دوره ساسانی و از قنات‌های ایرانی ثبت شده به عنوان میراث جهانی یونسکو است که دارای 15 رشته قنات و طول مسیر 35 کیلومتری که آب مورد نیاز 2 هزار و 382 هکتار از زمین های شهرستان فردوس را تأمین می کند.

 

آخرین ویرایش۲۳ مهر ۱۳۹۸