برگزاری آئین اختتامیه همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی

۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۵ کد : ۹۶۲۴ اخبار اخبار برگزیده آخرین اخبار
تعداد بازدید:۶۳۲
آئین اختتامیه همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی بعدازظهر چهارشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.
برگزاری آئین اختتامیه همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آئین اختتامیه این همایش مهندس خیریه رئیس کمیسیون بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام حاضر گفت: خداوند نعمات فراوانی به ما عنایت فرموده است که یکی از آنها نعمت آب است که آنرا باید یک نعمت الهی بدانیم و حداکثر صرفه جویی را در مصرف آن داشته باشیم.
وی ادامه داد: همه ما به این باور رسیده‌ایم که این نعمت الهی مخصوص ما نیست و متعلق به نسل‌های آینده نیز هست و حتی در کشور‌های اروپایی که میزان بارندگی بیشتری نسبت به ما دارند صرفه‌جویی بیشتری هم دارند بنابراین بهترین گزینه مصرف بهینه است.
مهندس خیریه افزود: یکی از کارهایی که در جهت مصرف بهینه آب شروع شده است استفاده از آب‌های تحت فشار است که مقدار زیادی در جهت صرفه‌جویی آب کمک کرده است ولی کفایت نمی‌کند و باید راهکار‌های بیشتری داشته باشیم، یکی از پروژه‌هایی که خیلی خوب آغاز به‌کار کرد ایجاد 1000 هکتار گلخانه است که پیشرفت خوبی هم داشته است.
وی ادامه داد: از مسائل دیگر که می توانیم به کارببندیم این است که کشت محصولاتی کم آب بر و پرارزش را در برنامه کارخود قرار دهیم که با وضعیت خشکسالی که وجود دارد استان به سمت محصولات کم آب بر سوق داده شده است.
وی در پایان یاد آور شد: مسئله صرفه‌جویی در آب را همه به آن اعتقاد داریم و امیدواریم توجه ویژه‌ای به آن شود و صرفه‌جویی در آن را در همه مصارف شاهد باشیم.
در ادامه دکتر شهیدی رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست، ضمن خدا قوت به تمام دست‌اندکاران همایش بیان داشت: همانطور که می‌دانیم به زمین کره آبی می‌گویند و ۷۱ درصد سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد ولی همه جا از بحران آب و مسئله بیابان‌زایی سخن می‌گویند و این مسئله به دلایل مختلفی اتفاق افتاده است.
وی در ادامه گفت: آب ویژگی‌های منحصر بفردی از جمله وزن مخصوص؛ کشش سطحی آب؛ عناصر تشکیل دهنده آب و پیوند هیدروژنی که به آن پیوند حیات هم می‌گویند را دارد.
دکتر شهیدی افزود: طبق تحقیقات زیادی که انجام گرفته است نشان داده که آب نسبت به کارهایی که ما انجام میدهیم واکنش نشان می‌دهد و پیوند ملکولی آن در مقابل افراد بداخلاق و خوش اخلاق، دعا یا تمرکز، سکون و حرکت تغییر می‌کند.
وی عنوان کرد: اگر بتوانیم سیلاب‌هایی را که در حال حاضر داریم کنترل کنیم طبیعتا کمک بسزایی به مصرف بهینه آب کرده‌ایم.
دکتر شهیدی بیان داشت: مشکلاتی که ما داریم به دلیل بداخلاقی با آب است از جمله این بداخلاقی‌ها میتوان به رشد سریع فعالیت‌های صنعتی، آلودگی آب بوسیله آلودگی‌های نفتی، فاضلاب‌ها و زباله‌های بیمارستانی، تولید خودرو و افزایش گازهای گلخانه‌ای، مصرف بیش از حد کود هاو سموم کشاورزی بخصوص ازت و قطع درختان ، اشاره کرد که نتیجه این بی مهری‌ها ایجاد سیلاب‌های مخرب است. 
دانشیار دانشگاه بیرجند ادامه داد: از جمله مسائل دیگری که وجود دارد ایجاد سدها بدون مطالعات اولیه و دقیق است همچنین برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و ایجاد صنایع آب‌بر در مناطقی که با کمبود شدید آب مواجه هستیم و احداث شبکه‌های متمرکزفاضلاب بدون مطالعات دقیق است که نتایج جبران ناپذیری داشته است.
وی افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توان بکار برد توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار است که البته این روش هم ناکار آمد بوده است و دلیل آن هم عدم توجه به پتانسیل‌های منطقه بوده است زیرا این روش برای هر منطقه‌ای کارآمد نیست.
وی در پایان اظهار کرد: قنات یک فن ایرانی بوده است که از آن درست استفاده نکردیم و باید راهکارهایی در زمینه احیا و بهبود وضعیت آبدهی قنوات ارائه دهیم.
در ادامه دکتر احمد بخشی دبیر اجرایی همایش گفت: از سال 97 درگیر مقدمات این همایش هستیم و قرار برآن بوده زودتر اتفاق بیفتد که بدلیل اتفاقات اخیر به تأخیر افتاد.
وی ادامه داد: نزدیک 130 مقاله به دبیرخانه ارائه شده بود که بیش از 30 دانشگاه از دانشگاه‌های سراسر کشور در آن دخیل بوده‌اند و مجموعه مقالات آن هم بصورت CD تولید شده و قبل از شروع همایش انتشار پیدا کرد.
وی در پایان بیان داشت: امیدواریم این دست همایش‌ها ادامه پیدا کند زیرا این مسیله یک دغدغه جهانی است و اثرات آن تمام انسانها را دربرمیگرد.
در پایان این همایش نیز از کتاب "روایت قطره ها" که مجموعه اشعار همایش ملی شعر آب است رونمایی شد.
لازم به‌ذکر است که همایش ملی شعر آب نیز در دی ماه 1398در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۵ شهریور ۱۳۹۹