سفیر قرقیزستان با اساتید و نخبگان دانشگاهی خراسان جنوبی دیدار کرد

۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۷ کد : ۲۱۳۱۰ اخبار اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۶۶۰
سفیر قرقیزستان در ایران، شامگاه شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ضمن دیدار با اعضای هیأت علمی و نخبگان استان در دانشگاه بیرجند، از تجهیزات و امکانات علمی و پژوهشی دانشگاه بیرجند بازدید کرد. وی در این جلسه گفت: برای تعامل با خراسان جنوبی در طرح‌های زیادی با استاندار به توافق رسیدم که برنامه و فعالیت‌های ما با حمایت‌های علمی دانشگاه‌های این استان ادامه می‌یابد.

به‌ گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، "تورداکن سی دیکف" شامگاه شنبه در دیدار با اساتید و دانشگاهیان خراسان جنوبی افزود: تعامل و همکاری‌های خوبی بین مراکز تحقیقات علمی و تولید در استان وجود دارد که امروز این تعامل را از نزدیک مشاهده کردیم.
وی بیان کرد: همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را در بخش‌هایی از قبیل کشاورزی، صنایع تبدیلی، توریستی و علمی با استان خراسان جنوبی در دستور کار قرار می‌هیم و کار ما با حمایت علمی ادامه خواهد یافت.
سفیر قرقیزستان در ایران با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای افراد فرهیخته و نخبه در سراسر کشور ایران است، اظهار داشت: با معرفی ظرفیت‌های دانشگاهی خراسان جنوبی متوجه شدیم در این استان کار قلبی، با انگیزه، با علاقه و اشتیاق توسط نمایندگان دانشگاهی ارائه می‌شود و دانشگاهیان دستاوردهای جدید علمی برای کشور خود به دست می‌آورند.
تورداکن سی دیکف بیان کرد: تقاضا داریم همه اطلاعات مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی استان را در قالب پروپوزال در اختیار ما قرار دهید تا بتوانیم این اطلاعات را به وزارت علوم قرقیزستان منتقل کنیم.
وی تصریح کرد: امروز توفیق شد تا با چشم خود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف این استان به ویژه در حوزه دانشگاهی را مشاهده کنم، حتی مساحت و تجهیزات دانشگاه بیرجند من را تحت تاثیر قرار داد.

سفیر قرقیزستان در ایران با تاکید بر اینکه انگیزه‌های خیلی جدی برای انتقال علم و دانش در مجموعه دانشگاه‌های استان شما وجود دارد، عنوان کرد: استاندار و معاون استاندار نیز از دانشگاه‌های استان حمایت می‌کنند.
وی یادآور شد: مطمئن هستم دانشجویان این استان تجربه خیلی زیادی از فعالیت‌های علمی و آموزشی استان به دست خواهند آورد و امیدواریم بتوانیم به صورت مشترک نسبت به جذب و تربیت دانشجو اقدام کنیم.
تورداکن سی دیکف با بیان اینکه امروز روز پرثمری در خراسان جنوبی داشتیم، گفت: از واحدهای تولیدی و منطقه ویژه اقتصادی استان و همینطور کارخانه‌هایی که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کردند، بازدید کرده و اطلاعات خوبی کسب کردم.
رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: این دانشگاه تاکنون ۲۱ قرارداد پژوهشی با کشورهای مختلف منعقد کرده، ۲۰ پایان نامه مشترک داشته و با ۱۷ کشور دنیا تعامل علمی و پژوهشی دارد.
دکتر لامعی افزود: دانشگاه‌های خراسان جنوبی و از جمله دانشگاه بیرجند می‌کوشند به عنوان مرکز دیپلماسی علمی، آموزشی و پژوهشی نه تنها در ایران که در سطح جهان ایفای نقش کنند.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی را با توجه به جمعیت آن می‌توان دانشگاهی‌ترین شهر ایران نامید، این استان دارای قدمت پنج هزار ساله در عرصه علم، اندیشه و تاریخ است و اندیشمندانی که در این استان پرورش یافته‌اند نامشان نه تنها در ایران که در جهان خوش می‌درخشد.
رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر در استان ۴۲ هزار دانشجو و هزار و ۳۸ عضو هیأت علمی در رشته‌های مختلف اعم از علوم پایه، فنی و مهندسی، ادبیات، هنر، پزشکی و کشاورزی مشغول تحصیل، تدریس، آموزش و پژوهش هستند.
وی یادآور شد: دانشگاه بیرجند قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه استان خراسان جنوبی است که قدمت آن به ۴۵ سال قبل بر می‌گردد.
دکتر لامعی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو و ۳۵۲ عضو هیأت علمی در این دانشگاه مشغول تحصیل، آموزش و پژوهش هستند و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه سه هزار و ۳۵۱ نفر است.
وی بیان کرد: در دانشگاه‌های استان ۷۵۵ دانشجوی بین‌الملل وجود دارد که ۵۸۰ نفر از آنها در دانشگاه بیرجند حضور دارند و بسان دیگر دانشجویان از تمامی خدمات رفاهی، آموزشی و پژوهشی بهره‌مند می‌شوند.
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: همچنین فقط در دانشگاه بیرجند ۳۵۲ عضو هیات علمی شامل ۴۰ نفر استاد تمام، ۱۴۵ نفر دانشیار و مابقی استادیار فعالیت دارند.
وی یادآور شد: برگزاری همایش‌های بین المللی، وجود ۲۱ نشریه علمی و آزمایشگاه مرکزی، فعالیت ۲۷ شرکت دانش بنیان و فعالیت کتابخانه با ۱۵۰ هزار جلد کتاب و هزار نسخه خطی از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه است.
در این مراسم دکتر حسین نویدی‌نیا،  رئیس گروه همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه ضمن ارائه توضیحاتی به معرفی دانشگاه بیرجند و دیگر دانشگاههای استان خراسان جنوبی پرداخت. نمایش فیلم معرفی توانمندی‌های علمی استان خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
همچنین مسئول بنیاد نخبگان خراسان جنوبی، گفت: بنیاد نخبگان استان سال 1388 تأسیس شد و اکنون ۳۸۲ نخبه تحت پوشش این بنیاد هستند.
دکتر احمدی‌زاده با بیان اینکه تاثیرگذاری نخبگان برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: تعداد ۲۰ نفر نخبگان استان در سطح بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی داشته و محصولات خوبی صادر می‌کنند.
در پایان این مراسم هدایایی از آثار دانشجویان دانشگاه به رسم یادبود توسط رئیس دانشگاه بیرجند به سفیر و رایزن کشور قرقیزستان اهدا شد.
سفیر قرقیزستان صبح امروز (شنبه) با استقبال معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی وارد بیرجند شد.
وی از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، کارخانه کویر تایر، کارخانه تولید کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد.
نشست با دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی استان، دیدار با استاندار خراسان جنوبی، نشست جمع‌بندی بررسی فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری دو طرف و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری بیرجند از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه سفیر قرقیزستان در استان خراسان جنوبی بود.
قرقیزستان از کشورهای آسیای مرکزی است که در نزدیکی ترکمنستان همسایه شمالی ایران قرار دارد.

کلید واژه ها: قرقیزستان سفیر دانشگاه بیرجند خراسان جنوبی تورداکن سی دیکف

آخرین ویرایش۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲