۱۵ شهریور، زادروز دکتر بلالی مود گرامی باد

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۸ کد : ۱۴۲۸۷ اخبار اخبار برگزیده اخبار مهم
تعداد بازدید:۸۴۲
مهدی بلالی مود، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی به «پدر سم‌شناسی ایران» معروف است و از جمله متخصصان بنام و مشاهیر ماندگار خطه خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در جریان جنگ تحمیلی و با وجود سکونت در اسکاتلند به جهت کمک به هموطنان خود در بمباران رژیم بعث عراق به کشور بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داد.
۱۵ شهریور، زادروز دکتر بلالی مود گرامی باد

15 شهریور ماه، زاد روز پروفسور مهدی بلالی مود است. وی از مفاخر بنام خطه خراسان جنوبی است. موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند در راستای تجلیل و بزرگداشت از مفاخر و بزرگان خراسان جنوبی، سالروز تولد ((پدر سم شناسی ایران))  را به تمامی علاقه مندان به علم و فرهنگ و هنر این خطه تبریک عرض می نماید. جا دارد خلاصه ای از زندگی این استاد دانشگاه را مرور کنیم.

مهدی بلالی مود در 15 شهریور 1321 شمسی در مود بیرجند پا به عرصه وجود نهاد. تحصیلات ابتدائی را در مود و زاهدان و متوسطه را در دبیرستان شوکتی بیرجند (خرداد ماه 1340) به پایان رسانید.

تحصیلات دانشگاهی را ابتدا در رشته شیمی و سپس در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز نمود و در خرداد 1343 به اخذ لیسانس شیمی و در خرداد 1349 به دریافت دکتری پزشکی نائل آمد.

در سال 1351به سمت مربی پزشکی قانونی و مسمومین دانشکده پزشکی مشهد استخدام و مشغول به کار گردید.

پروفسور بلالی در سال 1354به سمت استادیاری و سرپرستی بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) منصوب شد و طی سال­های 1355 تا 1357 مدیریت امور آموزشی دانشکده پزشکی مشهد را نیز عهده­دار بود.

وی در تیرماه 1357 جهت گذرانیدن دوره تخصصی سم شناسی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ عازم بریتانیا شد.

نامبرده درکوتاه­ترین زمان ممکن، به اخذ دکتری تخصصی با درجه ممتاز در رشته فارماکولوژی و سم شناسی بالینی نائل آمد (تیرماه 1360)، پس از دریافت تخصص درمان شناسی و فوق تخصص مسمومیت­ها، در مرداد ماه همان سال با عنوان استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورک استخدام و در مرکز درمان­شناسی و درمان مسمومین بیمارستان سلطنتی ادینبورگ مشغول به کار گردید.

پروفسور بلالی در دی ماه 1360 با عشق خدمت به وطن و در شرایط جنگی به مشهد بازگشت و با سمت استادیار و سرپرست بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع)، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد مشغول به کار شد.

در اردیبهشت 1364 به سمت دانشیاری و در مهر ماه 1370 به مقام استادی گروه آموزشی بیماریهای داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتقاء یافت.

پروفسور مهدی بلالی در تاسیس دانشکده علوم پزشکی بیرجند مشارکت داشته و از سال 1367 به عنوان عضو هیات امنای این دانشکده در مشهد همکاری نموده است. نامبرده از سال 1382 سردبیری مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را عهده­دار است.

وی صاحب تالیفات و انتشارات متعدد در زمینه­های شیمی، سم شناسی پزشکی، ‌درمان شناسی و مسمومیت­ها شامل 21 کتاب و منوگراف(تک نگار) به زبان­های فارسی و انگلیسی، 90 مقاله علمی در نشریات پزشکی و مجلات علمی داخلی و خارجی و 212 خلاصه مقاله در کنگره­های علمی و کنفرانس­های پزشکی کشور و بین المللی به زبان­های فارسی، انگلیسی و فرانسه است.

آخرین ویرایش۲۹ شهریور ۱۴۰۰