۱۸ مهرماه، سالروز درگذشت مرحوم محمدعلی راشد محصل تسلیت باد

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۴۷۵۸ اخبار اخبار برگزیده اخبار مهم
تعداد بازدید:۱۵۸۲
هجدهم مهرماه، سالروز درگذشت مرحوم محمدعلی راشد محصل و از بنیانگذاران علم آندوسکوپی در ایران می باشد. موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه، سالروز درگذشت ایشان را به تمامی علاقه مندان به عرصه علم و ادب و دانش تسلیت می گوید.

دکتر محمد علی راشد محصل در سال 1312 در روستای افضل آباد از بخش خوسف شهرستان بیرجند متولد شد . راشد محصل پس از مکتب خانه به مدرسه ای که در روستای کاخک بود فرستاده شد.راشد تحصیلات ابتدایی خود را در این روستا و تحصیلات دوره  اول دبیرستان ودانشسرای مقدماتی را در بیرجند به پایان برد. راشد محصل در سال 1332 با عنوان شاگرد ممتاز دانشسرای مقدماتی راهی تهران شد و دیپلم کامل متوسطه دریافت نمود و به علت مریضی به بیرجند بازگشت و تا سال 1338در بیرجند به امر آموزش اشتغال داشت .

در سال   1338 موفق به ثبت نام در دانشکده  پزشکی و در سال 1345 با کسب رتبه اول فارغ التحصیل شد. راشد محصل، دوره تخصص پزشکی را در زمینه  بیماریهای گوارشی و آندوسکوپی در فرانسه گذرانید و به ایران بازگشت .

وی در ایران سالها در امر آموزش و مدیریت بیمارستانها و معالجه  بیماران از هیچ کوششی فروگذار نمی کرد . راشد در سال 1365 برای مداوا به فرانسه عزیمت نمود و در دیار غربت در مهرماه 1369جان به جان آفرین تسلیم نمود. از دکتر راشد محصل، دو جلد کتاب امراض گوارش که جلد اول چاپ شده و نیز کتابی به زبان فرانسه و چندین مقاله به زبان فارسی ، فرانسه، و انگلیسی به چاپ رسیده است . راشد محصل علاوه بر اینکه طبیبی حاذق بود ، شاعری با احساس ، باذوق و متعهد بودکه از او اشعار زیادی باقی مانده است که از میان آنها شعر «یادنامه  شب تولد »که در واقع تاریخچه زندگی او می باشد و از طراوت بیشتری برخوردار است و همچنین ((سیمرغ قاف غربت)) به یادگار مانده است.

آخرین ویرایش۱۸ مهر ۱۴۰۰