احمد احمدی بیرجندی

۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۷ کد : ۱۵۱۲۵ معرفی مفاخر و نام آوران
تعداد بازدید:۱۷۸۰

شادروان استاد احمد احمدی بیرجندی معلم، مؤلف و نویسنده ای فاضل و متعهد بود که در محافل و مجامع ادبی و دانشگاهی طرفداران بسیاری داشت. وی در سال 1301 هجری شمسی در بیرجند چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم حاج ملامحمد دهگی بیرجندی از روحانیون نامی عصر خویش بود. پدرش مدرس مدرسه علمیه معصومیه بیرجند و از شاگردان مرحوم حاج شیخ محمد باقر گازاری بود و سالها در درس خارج ایشان شرکت کرده بود.  استاد احمدی در 6 سالگی در دبستان تدین که از مدارس تازه تأسیس در مکانی بسیار قدیمی بیرجند بود مشغول تحصیل شد، البته پدر استاد به مدارس جدید اعتقادی نداشت ولی مرحوم احمدی با انگیزه درونی در کسب علم و دانش سعی و تلاش بسیار می کرد؛ به طوری که در همه سالهای تحصیل شاگرد اول کلاس بود. احمد پس از اتمام مکتب خانه های سنتی قدیم در 7-8 سالگی به دبستان تدین رفته ، تحصیلات شش ساله ابتدایی را در این مدرسه و دبستان حکیم نزاری به پایان می رساند. در این دوران از طریق تعلیمات پدر و مادر در خانه با کتابهای مذهبی و معارف اسلامی آشنا می شود. وی می گوید :«دوستی اهل بیت را از مادرم آموختم که همیشه کتاب طریق البکاء را مطالعه می کرد و بر مظلومیت حضرت سیدالشهدا و سایر ائمه گریه می کرد به حدی که پدرم او را از افراط در گریه منع می کرد ، شیوه او در من بسیار اثر کرد، به همین جهت به سوی مدایح و مناقب اهل بیت کشیده شدم و مجذوب محبت آن بزرگوار گردیدم.» استاد احمدی پس از پایان تحصیلات متوسطه و دانشسرای مقدماتی درسال 1324 به کسوت معلمی در می آید ، و در رشته زبان و ادبیات فرانسه به دانش‏اندوزى پرداخت ،  ولی دو سال بعد در دانشگاه تهران پذیرفته می شود و در رشته زبان های خارجی ( فرانسه انگلیسی) ادامه تحصیل می دهد. و در سال 1328 موفق به اخذ دانشنامه لیسانس فرانسه شد. در همین سالها بود که او علاوه بر دروس اصلى رشته فرانسه، توانست در درسهاى فرعى از محضر استادانى ادیب و دانشمند چون دکتر محمد معین، دکتر خانلرى، دکتر یحیى مهدوى و عالم ربانى الهى قمشه‏اى نیز استفاده کند. در نتیجه علاقه به ادبیات فارسى در دل و جانش پرورش یافت. علاوه بر این، از محضر پر فیض دانشمند گرانمایه فرزان نیز بهره‏ها برد. وی پس از اخذ لیسانس در سال 1328 به عنوان دبیر به زادگاه خود بیرجند بر می گردد و در دبیرستانهای این شهر به تدریس اشتغال می ورزد. و به تدریس زبان فرانسه در دبیرستانها ودانشسراى بیرجند پرداخت، ضمنا با مجله یغما - مهمترین مجله ادبى آن زمان - همکارى داشت و مقالاتى مفید از نشریات فرانسه براى آن مجله ترجمه مى‏ کرد.


استاد احمدی از سال 1334 تا سال 1340 ریاست دانشسرای مقدماتی پسران بیرجند را عهده دار بوده و معلمان زیادی را تربیت کرده است و در سال 1340 به مشهد منتقل شد ، اما دلبستگى به زبان و ادبیات فارسى - که درونمایه‏اى از فرهنگ اسلامى داشت - بر تخصص در زبان فرانسه غالب آمد، و مقرر شد به عنوان دبیر ادبیات فارسى در دبیرستان فیوضات  مشغول خدمت گردد . در سال 1342 در دانشسرای مقدماتی، مرکز تربیت معلم و دانشسرای راهنمایی تربیت معلم تدریس زبان و ادبیات فارسی را به عهده می گیرد ، سپس به دانشگاه منتقل می شود و در دانشکده الهیات و معارف اسلامی و نیز دانشکده ادبیات مشهد به تدریس دروس زبان فرانسه و ادبیات فارسی مشغول می شود.استاد احمدی مقالات متعددی به رشته تحریر در آورده که در کتب و مجلات رسمی به چاپ رسیده است از جمله آنها "راهنمای کتاب" مجله "سخن" ، "یغما"، "هیرمند" و نشریات آموزش و پرورش است. همچنین با مجلات دانشکده ادبیات و علوم انسانی و نشریه دانشکده الهیات مشهد همکاری داشته است. استاد در سالهای اول تدریس در دانشسرای مشهد و مرکز تربیت معلم دو جلد کتاب نفیس به نام "سیرسخن" را با همکاری دکتر حسین رزمجو تألیف کرده است که سالها به صورت کتاب جنبی و حتی درسی در آمده بود. کتابهای دیگر استاد عبارت است از:زندگی و افکار ولتر ـ انشا و نویسندگی ـ دستور زبان فارسی ـ دانای راز ـ شرح حال اقبال لاهوری ـ خدا را بشناسیم ـ فروغی که روشنگر دلهاست ـ امامت و رهبری ـ و کتابهای بسیاری در زمینه مذهبی که برای آموزش دینی جوانان و نوجوانان بسیار مفید بوده بویژه در رژیم سابق که جای آنها خالی بود. استاد احمدی در دوران انقلاب اسلامی در تألیف کتابهای دبیرستانی همکاری چشمگیری داشته و نام وی به عنوان مؤلف زینت بخش کتب دبیرستانهاست. کار تألیف استاد بعد از انقلاب نیز ادامه داشته از جمله کتابهای بعد از انقلاب وی می توان به کتابهای مناقب علوی ـ مناقب فاطمی ـ مدایح رضوی ـ چهارده اختر تابناک اشاره کردهمچنین درباره دانشمند و ریاضیدان معروف مولانا عبدالعلی بیرجندی جزوه ای حاوی شرح حال به چاپ رسانده و نیز با انگیزه معرفی بزرگان قهستان، دیوان محمد بن حسام خوسفی را با همکاری محمد تقی سالک چاپ کرده که مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گرفته است. استاد احمد احمدی مدت زیادی ریاست کتابخانه مسجد گوهرشاد مشهد و مسؤولیت فرهنگی مرکز پژوهش آستان قدس رضوی را به عهده داشت .
در سال 1376 مجموعه فرهنگی تحت نام موسسه فرهنگی دکتر احمدی بیرجندی در بولوار احمدآباد مشهد ( رضا 23 ) به مدیریت جناب آقای حبیب الله صحرانورد با حضور ایشان  افتتاح که با تلاش در زمینه های فرهنگی تداوم دهنده راه استاد بیرجندی گردیده و با برگزاری جلسات متعدد با حضور تعدادی از افراد صاحب قلم و عالم خراسان جنوبی ساکن مشهد تلاش وافری در جهت انجام فعالیت های گوناگون فرهنگی و اجتماعی نموده است که از آن جمله می توان به تأسیس صندوق خیریه ای با نام صندوق خیریه بیرجندیهای مقیم مشهد اشاره کرد که در حال حاضر در بلوار پیورزی مشهد خیابان خاقانی به مدیریت تعدادی از دلسوزان همشهری مانند جناب آقای صحرانورد ، آقای بقایی ، آقای خواجوی ، آقای گونیایی مشغول به فعالیت میباشد. استاد احمدی بیرجندی پس از عمری تلاش مفید در زمینه های مختلف فرهنگی و علمی در24 آذر سال 1377 برابر با 25 شعبان 1419 دار فانی را وداع گفت.

تالیفات:

. اشک خون: مناقب و مراثى حضرت سیدالشهداء (علیه‏السلام)
. امامت و رهبرى
. با قرآن آشنا شویم
. پرتوى از سیماى تابناک على‏علیه‏السلام
. پند و عبرت; شامل مسائل تاریخى، دینى و اخلاقى
. چهارده اختر تابناک: زندگانى چهارده معصوم‏علیهم‏السلام
. خداپرستى در شعر فارسى
. دانه و پیمانه; شامل داستانهایى از عارفان بزرگ، سنایى، عطار، مولوى، سعدى.
. شعر در زندگى
. مناقب علوى در شعر فارسى
. و ...

آخرین ویرایش۱۴ آبان ۱۴۰۰