سالروز درگذشت دکتر سید غلامرضا تهامی تسلیت باد

۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۶ کد : ۱۵۱۹۱ اطلاعیه
تعداد بازدید:۷۲۶

دهم آبان ماه، سالروز درگذشت مولف، ویراستار و مترجم بیرجندی، دکتر سید غلامرضا تهامی است. 

سید غلامرضا تهامی، فرزند مرحوم آیت ‌الله تهامی در سال ۱۳۱۰هجری شمسی در شهر بیرجند دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خودش گذراند و پس از آن در سال ۱۳۳۱ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در همین زمینه ادامه داد.

سید غلامرضا تهامی تا اوایل دهه ۴۰ ویرایش بیش از ۲۰ عنوان از کتاب های «بنگاه ترجمه و نشر کتاب» را برعهده داشت. از جمله برخی ترجمه‌ های بدیع ‌الزمان فروزان فر. «فرهنگ اعلام تاریخ اسلام» دکتر تهامی در دو مجلد با ۲۸ هزار مدخل و بیش از شش هزار صفحه از سوی شرکت سهامی انتشار، در اسفند ۱۳۸۵ منتشر شده است. این کتاب به عنوان اولین کتاب مرجع در این زمینه به زبان فارسی، در سال ۱۳۸۶به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شده است.

تهامی در اوایل دهه ۱۳۳۰ همکاری خود را با «مجله ایران ما» آغاز کرد. دکتر تهامی، پس از بازنشستگی از مشاغل رسمی، در سال ۱۳۶۵ دوباره به ترجمه، تحقیق و ویراستاری روی آورد. وی بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب را ویراستاری کرده است که ۳۰ عنوان آن از کتاب‌های «مرکز نشر میراث مکتوب» است. 

برخی آثار دکتر تهامی عبارتند از:

۱- باروی قفقاز، دو قرن مبارزه مسلمانان قفقاز ( ترجمه)

۲- بحران فرهنگ اسلامی ( ترجمه)

۳- چین و هنرهای اسلامی ( ترجمه)

۴- سیاست و دیانت در اسراییل( ترجمه)

۵- فرهنگ اعلام تاریخ اسلام (تالیف)

این کتاب در سال 1386 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ،از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و برگزیده شده است.دکتر سید غلامرضا تهامی درباره این کتاب چنین می گوید: اعلام در لغت به معنی علم‌هاست و در زبان عربی به معنی اسلامی خاص است، در فارسی ما اسامی خاص داریم مثل اسم کوه‌ها، شهرها و... در زبان عربی و در اصطلاح نویسندگی آنچه درباره اشخاص و اماکن خاص استرا علم می‌گویند. در پایان بسیاری از کتاب‌های غالبا مذهبی، اعلام اشخاص یا اعلام اماکن آمده است. در این کتاب هم موضوع همین است. البته فرهنگ به معنای شخصیت‌هاست مثل «فرهنگ مصاحب»، کلمه قاموس را هم به جای فرهنگ به کار می‌برند یا کلمه معجم. اما در زبان فارسی به آن «فرهنگ» گفته می‌شود و فرهنگ اعلام یعنی کتابی که اسامی خاص یک دوره یا کشور یا یک گروه که معمولا بر حسب حروف الفبا مرتب شده در آن تنظیم می‌شود.

۶- مسایل هنر و زیبایی‌شناسی( ترجمه)

۷- نگارگری اسلامی( ترجمه)

وی در دهم آبان ماه سال 1393 در سن 83 سالگی به علت سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت. موزه و مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند سالروز درگذشت ایشان را به جامعه علمی و بویژه مردم فرهنگ دوست خراسان جنوبی تسلیت می گوید.




آخرین ویرایش۱۲ آذر ۱۴۰۰