شرحی بر زندگی دکتر محمدحسن کریم پور

۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۵۴ کد : ۱۵۲۶۰ معرفی مفاخر و نام آوران
تعداد بازدید:۱۸۰۳

دکتر محمد حسین کریم پور در سال 1330 در شهرستان بیرجند چشم به جهان گشودند . دوران ابتدایی و متوسطه را در زادگاهشان به اتمام رساندند . ایشان پدرشان را مشوق اصلی خود در ادامه تحصیل می دانند . دکتر کریم پور پس از کسب مدرک دیپلم در سال 1349 وارد رشته زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد شدند . پس از اتمام این مقطع در سال 1353 به دلیل کسب رتبه اول، موفق به اخذ بورسیه جهت ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر شده و به انگلستان رفتند . در آنجا مدتی را در زمینه آتشفشان شناسی فعالیت کردند و از آنجا که به اکتشافات علاقه بیشتری داشتند و رشته مد نظرشان را در دانشگاه های انگلستان نیافتند ، در سال 1355 عازم آمریکا شده و مقاطع فوق لیسانس و دکترای خود را در دانشگاه کورادو آمریکا به اتمام رساندند .
پس از کسب مدرک دکترا و مدتی کار در شرکت های معدنی آمریکا در سال 1362 به ایران بازگشتند . یک ترم در دانشگاه کرمان به تدریس پرداختند و پس از آن از سال 1363 به دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شدند . دکتر کریم پور دارای 2 فرزند پسر می باشند .


 
تحصیلات رسمی و حرفه ای : دوره ابتدایی و متوسطه را در زادگاهشان بیرجند به اتمام رساندند . سه سال اول متوسطه در دبیرستان شوکتی و دو سال بعدی را در دبیرستان حافظ و سال آخر را مجدد در دبیرستان شوکتی به تحصیل پرداختند. در سال 1349 برای ادامه تحصیل در کنکور سراسری دانشگاه فردوسی مشهد شرکت کردند و در رشته زمین شناسی وارد دانشگاه شدند. مقطع لیسانس را طی 4 سال سپری کرده و در سال 1353 با رتبه ممتاز فارغ التحصیل شدند. جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به انگلستان و دانشگاه امپریال کالج لندن مهاجرت کردند . دو سالی در زمینه آتشفشان شناسی به فعالیت پرداختند . از آنجا که رشته مورد علاقه خود را جهت ادامه تحصیل نیافته بودند ، تصمیم گرفتند به آمریکا سفر کنند و در آنجا تحصیلات عالیه خود را ادامه دهند . در نتیجه در سال 1355 عازم آمریکا شدند و تحصیلات فوق لیسانس خود را در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کورادو در شاخه زمین شناسی اقتصادی و پتروجی آغاز کردند . پس از کسب مدرک فوق لیسانس در سال 1357 بلافاصله در همان دانشگاه وارد مقطع دکترا در زمینه زمین شناسی اقتصادی و اکتشافات جدید شیمیایی شدند و پس از دفاع از رساله خود در سال 1361 موفق به اخذ مدرک دکترای خود شده و به ایران بازگشتند .
 
مشاغل و سمتهای مورد تصدی : زمان دانشجویی در آمریکا در شرکت های معدنی آمریکا به صورت نیمه وقت مشغول به کار شدند . دکتر کریم پور بخش قابل توجه تجربیات فعلی خود را حاصل 3 سال کاری می دانند که در شرکت های معدنی آمریکا انجام دادند . پس از بازگشت به ایران یک ترم در دانشگاه کرمان تدریس کردند و در سال 1363 به گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد منتقل شدند . ایشان بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات ذخائر معدنی شرق ایران در دانشگاه فردوسی بودند .
دکتر کریم پور علاوه بر تدریس در رابطه با تخصص خود با بخش های خصوصی مثل شرکت طلایی زر هم همکار هایی داشته اند . آماده سازی مدل های اکتشافی طی همکاری با سازمان صنایع ، مدل سازی اطلاعات ژئوفیزیک و ژئوشیمی جهت معرفی مناطق مستعد جهت اکتشاف ، سه دوره مسئولیت مدیر گروهی زیست شناسی ، 6.5 سال ریاست دانشگاه بیرجند ، معاونت پژوهشی دانشکده علوم ، یک دوره عضویت هیات مدیره انجمن زمین شناسی ایران و دو دوره عضویت هیات مدیره و در نهایت دو سال ریاست انجمن بلور شناسی و کانی شناسی ایران نیز در کارنامه ایشان ثبت شده است .
 
اساتید و مربیان : از جمله اساتید و مربیان دکتر محمد حسین کریم پور می توان از آقای حافظ نام برد که موسس دبیرستانی بودند که ایشان در آنجا به تحصیل پرداختند. دکتر کریم پور ایشان را بسیار تاثیر گذار در ادامه تحصیل خود و حتی سایر همکلاسیهایشان می دانند ؛ همچنین آقای میلانی ، آقای جوهر چی ، دکترآریایی که بنیان گذار زمین شناسی دانشگاه فردوسی هستند ، دکتر اتکینسون که هنگام قطع شدن بحث بورس باعث شدند در آن شرایط سخت، که هم خودشان و هم همسرشان در آمریکا درس می خواندند ، جهت امرار معاش با شرکت های معدنی آمریکا آشنا و مشغول به کار شوند، نام برد . دکتر کریم پور معتقدند که این اتفاق، باعث شد هم وقفه ای در تحصیلاتشان ایجاد نشود و هم با کار در این شرکت ها تجربیات بسیار ارزنده ای را کسب کنند .

آخرین ویرایش۱۵ آبان ۱۴۰۰