سخنرانی خانم دکتر پایدارفرد با موضوع «معرفی موزه چهلستون اصفهان و بررسی آثار ایرانی نگارخانه هنر فریر و سَکلِر در دهه سرآمدی آموزش»

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۳ کد : ۱۲۷۸۲ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۴۱۵

به مناسبت دهه سرآمدی آموزش وبینار مجازی معرفی آثار فاخر ایرانی موزه چهلستون اصفهان و نگارخانه هنر فریر و سکلر در ایالات متحده آمریکا توسط خانم دکتر آرزو پایدارفرد، استادیار دانشگاه بیرجند و دکترای هنرهای اسلامی ارائه شد.

هنر ایرانی زینب بخش بسیاری از موزه های دنیاست و شناخت هنر ایرانی موزه ای به پژوهشگران و دانشجویان تاریخ و فرهنگ و هنر ایران کمک می کند تا بواسطه تحقیق و پژوهش بر این گنجینه ی پیشینیان، فرهنگ و اصالت خویش را یادآور شویم.

در این وبینار مجازی، خانم دکتر پایدارفرد  به معرفی موسسه اسمیتسونین و نگارخانه های وابسته به آن چون فریر و سکلر پرداختند. همچنین چگونگی جستجو در  آثار این دو نگارخانه و مجموعه هنرهای اسلامی و شرق در این نگارخانه ها پرداختند و برخی اثار پیش از اسلام بویژه دوره ساسانی و آثار پس از اسلام بویژه دوره صفوی در نگارخانه فریر و سکلر پرداختند.

پس از آن دکتر پایدارفرد، به معرفی جامعی از باغ و کلاه فرنگی و موزه چهلستون ارائه دادند و به معرفی آثار سفالی ، نسخه های خطی ، آثار فلزی، پوشاک و منسوجات، فرش و تزیینات بنای چهلستون شامل آینه کاری، منبت و گره چینی چوبی، نقاشی های دیواری و تعداد کمی کاشی کاری پرداختند. دیوارنگاره های کاخ چلستون بیش از 70 نقاشی دیواری است که مجموعه بی نظیری از دیوارنگاری با تکنیک تمپرا و رنگ روغن در دوره صفوی است و حاصل تلاش هنرمندان بنامی چون رضا عباسی، محمد زمان، سرگیس خاچاتوریان و ... است.

آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰