برنامه راهبردی
اغلـب در اسـناد راهبـردی دانشـگاهها، کلیات سـند و برنامه های عملیاتی بـرای حوزه های سـتادی و معاونتهـای ذیـل ریاسـت دانشـگاه تنظیـم میشـوند. سـپس در راسـتای اهداف کلان حوزههـای سـتادی، وظایـف و تکالیفـی بـرای دانشـکده ها تعریـف میشـوند کـه دانشـکده ها ملـزم بـه اجـرای آنهـا بـرای دسـتیابی بـه اهـداف کلان حوزه های سـتادی و در نهایت دانشـگاه هسـتند. علیرغـم سـهولت برنامه ریـزی و تدویـن سـند در ایـن رویکرد، بـر آن ایرادات جـدی وارد اسـت. یکـی از ایـن ایـرادات آنسـت کـه ترجیحـات و تفاوتهای ماهـوی دانشـکده ها مدنظر قـرار نمیگیرنـد و مأموریتهـای خاصـی کـه هـر دانشـکده بـا توجـه بـه ماهیـت و اهـداف خـود میتوانـد تعریـف کنـد از نظـر پنهـان میمانند. بعبـارت دیگر بـه دلیـل درک ناقص از ماهیـت و مأموریـت هر دانشـکده، لیسـتی از برنامه های عملیاتی یکسـان برای دانشـکده های متفـاوت تعریـف و بـه آنهـا ابلاغ میشـوند. ایـن برنامه هـای یکسـان ممکن اسـت در برخی از جهـات بـه توسـعۀ دانشـکده کمـک کننـد اما چـه بسـا از جهاتی دیگـر برای آن آسـیبزا نیز باشـند. ّاز دیگر ایرادات مترتب بـر ایـن رویکـرد میتـوان بـه کاهـش مشـارکت اداری لازم در دانشکده ها بـرای رسـیدن بـه اهـداف کلان دانشـگاه اشـاره کـرد. از آنجایـی کـه افـراد دانشـکده، اعـم از کارکنـان و اعضـای هیـأت علمی آن نقشـی در تدوین برنامه های دانشـکده خـود نداشـته اند، بعلاوه بسـیاری از برنامه هـا را در جهـت مأموریـت و اهـداف دانشـکده ارزیابـی نمیکننـد، قـادر بـه از خـود کـردن و درونی سـازی آن برنامه هـا نخواهنـد بـود و لذا خـود را نسـبت بـه آن برنامه ّ هـا متعهـد احسـاس نخواهنـد کـرد. ایـن عـدم احسـاس تعلق عاملـی منفـی در رشـد و توسـعه دانشـکده و در کلان آن دانشـگاه خواهـد بـود. بـرای در امـان بـودن از ایـن آسـیبها، بـا همفکری ریاسـت محتـرم دانشـگاه و همینطور اعضـای محتـرم شـورای راهبـردی، تصمیـم برآن شـد که تیـم تدوین سـند راهبـردی برای ّهر دانشکده، با توجه به ماهیت و مأموریت خاص آن دانشـکده، سـند راهبـردی اختصاصی تهیـه کنـد. البتـه ایـن تصمیم بـه معنـای برنامه ریـزی جزیـره ای و پراکنده بـرای بخشهای مختلـف دانشـگاه نیسـت. آنچـه در تدویـن ایـن بخـش از سـند بطـور جد مـورد تأکیـد قرار گرفـت هماهنگـی اهداف، راهبردها و برنامه های پیشـنهادی دانشـکده ها با اهـداف، راهبردهای کلی دانشـگاه بـود. تفاوتهـای حداقلی همانگونه که پیشـتر اشـاره شـد ناظر بر تفاوت در ماموریت ها و ماهیت دانشکده ها بود. در ادامه سند راهبردی دانشکده هنر ارائه می گردد.