تفاهم نامه همکاری بین "دانشکده هنر" و "پردیس علوم رفتاری" برای تاسیس رشته جدید

۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۸ کد : ۱۴۹۱۴ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۹۳۴

صبح امروز ، دوشنبه ۲۶ مهرماه ، در محل دانشکده هنر ، تفاهم نامه همکاری بین "دانشکده هنر" و "پردیس علوم رفتاری" برای تاسیس رشته : "علوم شناختی و طراحی-خلاقیت" منعقد و امضا شد .  
پبش از این ، بنابر اهمیت دوره های دانشگاهی میان رشته ای و اهمیت رشته مذکور ، مطالعات اولیه در این زمینه توسط دو نفر از اعضای هیات علمی دانشکده هنر و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی انجام و پیش نویس طرح توجیهی ایجاد این رشته آماده شده و همچنین اطلاعات و آمار لازم در این زمینه جمع آوری شده و مذاکراتی نیز با "مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان" نیز انجام شده است. با امضای این قرار داد توسط آقای دکتر سالاری فر ، ریاست محترم پردیس علوم رفتاری و آقای دکتر بارانی ریاست محترم دانشکده هنر ، مراحل تکمیل نهایی طرح تاسیس این رشته و ارسال برای بررسی و تایید در دانشگاه و وزارت علوم تحقیقات و  فناوری پی گیری خواهد شد .

با توجه به اهمیت روز افزون زمینه های علمی و پژوهشی میان رشته ای ، علو م شناختی با توجه به انعطاف پذیری و دامنه گسترده ای که دارد می تواند عرصه ای نو و کارآمد برای فعالیت های میان رشته ای باشد.
شاخه طراحی و خلاقیت یکی از گرایش های علوم شناختی است که به مطالعه  نحوه کاربست یافته¬های علوم شناختی در طراحی و خلاقیت و تولیدات مبتنی بر آن می پردازد. درک و تحلیل فرایندهای « طراحی خلاق » که در عرصه مختلفی ، مبتنی بر علوم شناختی  انجام می شود ، امکان شناخت دقیق تر فرایندهای تخیل ، ادراک و کارکرد ذهن را فراهم سازد .
این رشته در سالیان اخیر در سطح جهان و پیرو آن در کشور ما مورد توجه بسیار قرار گرفته و حمایت ها و هدایت های لازم برای گسترش آن برنامه ریزی شده است . آموزش و پرورش، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و فناوری اطلاعات از عرصه هایی هستند که در آن ها از دستاوردهای علوم شناختی استفاده شده است . اما تردیدی نیست که دربسیاری از زمینه های دیگر مانند انواع هنر یا تولیدات رسانه ای نیز می توان از نتایج این علوم بسیار بهره گرفت .

آخرین ویرایش۲۷ مهر ۱۴۰۰