سفر علمی دانشجویان هنراسلامی و طراحی و چاپ پارچه به یزد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۷ کد : ۲۳۸۷۵ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۸۲۷
با هدف آشنائی با آثار و ابنیه تاریخی، مساجد و کارگاه‌‌های هنرهای سنتی اسلامی شهر یزد، بازدید علمی دانشجویان هنرهای اسلامی و طراحی و چاپ پارچه برگزار شد.
سفر علمی دانشجویان هنراسلامی و طراحی و چاپ پارچه به یزد

کنون که فصل بهاران رسید و موسم گل
خوشا نواحی یزد و نسیم اهرستان

به گزارش دانشکده هنر، سفر علمی جهت بازدید از آثار و ابنیه تاریخی، مساجد و کارگاه‌‌های هنرهای سنتی اسلامی شهر یزد توسط گروه هنراسلامی و طراحی و چاپ پارچه دانشگاه بیرجند ذیل درس هنر و تمدن اسلامی و آشنایی با هنرهای سنتی ایران از تاریخ 15 اردیبهشت ماه به مدت 4 روز انجام شد.

در این سفر که به سرپرستی دکتر حاجی زاده و همراهی دکتر پایدارفرد، دکتر خزاعی، دکتر عظیمی نژاد و خانم حسامی مدیریت شد، مسجد جامع یزد، مسجد و تکیه امیر چخماق، بقعه متبرکه سید رکن الدین که به جهت عظمت و استواری بنا و تزیینات معماری چشم‌­نواز چون کاشیکاری لاجوردین، غرفه‌­ها و قوس­ها و خطوط اسلامی کوفی و ثلث مورد توجه است، بازدید شدند. در ادامه بازدید از باغ و عمارت دولت آباد انجام شد که عمارت بادگیر این باغ با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است. بازار سنتی یزد، آتشکده زرتشتیان، زیارتگاه چک چک، کارگاههای بافندگی سنتی یزد شامل کارگاه های دارایی بافی، شعربافی، هنر ترمه و کارگاه­های چاپ سیلک از موارد دیگر بازدید بوند. سایر اماکن تاریخی فرهنگی شامل هتل‌های سنتی فهادان، ملک التجار، کهن کاشانه، موزه نور و روشنایی با علاقمندی دانشجویان رصد شدند.
هدف از این سفر علمی،
تحقق سند راهبردی گروه در سال 1402 و آشنایی دانشجویان رشته هنراسلامی و طراحی چاپ پارچه با ویژگی‌های شهر دوران اسلامی و شاخصه‌های تمدنی دوران اسلامی و شناخت خرده فرهنگ‌های یک بافت تاریخی، تجربه بازدید از کارگاه­های هنرسنتی و اسلامی و مهارت آموزی بود.

 

آخرین ویرایش۰۸ آذر ۱۴۰۲