به مناسبت روز جهانی شهرسازی برگزار شد

نشست صمیمانه دانشجویان و اعضای هیأت علمی گروه شهرسازی با نمایندگان و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی

۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۶ کد : ۲۵۷۱۸ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۴۳۷
به مناسبت روز جهانی شهرسازی، نشست صمیمانه دانشجویان و اعضای هیأت علمی گروه شهرسازی با نمایندگان و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی برگزار شد.
نشست صمیمانه دانشجویان و اعضای هیأت علمی گروه شهرسازی با نمایندگان و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی

به گزارش دانشکده هنر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی، نشست صمیمانه دانشجویان و اعضای هیأت علمی گروه شهرسازی با نمایندگان و مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی روز پنج شنبه 18 آبان و با حضور مهندس توکلی ، پیشکسوت و رییس کارگروه اخلاق حرفه ای سازمان در محل سالن جلسات سازمان نظام مهندسی استان برگزار شد.

این مراسم با ایراد سخنانی از دکتر ضیایی، عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه بیرجند آغاز شد . ایشان ضمن تبریک روز جهانی شهرسازی به دانشجویان این رشته، از تلاش های انجمن علمی شهرسازی برای برگزاری این نشست و سازمان نظام مهندسی ساختمان  قدردانی کرد.

پس از ایشان، دکتر علی آبادی، عضو هیات علمی  شهرسازی دانشگاه ، با بیان اهمیت روزشهرسازی خاطر نشان کرد: شهر برای همه از مهم‌ترین مباحث روز در دانش شهرسازی است. شهر باید برای همگان معنای خود را حفظ کند و با تعامل موثر با تمام گروه‌های جامعه، این مفهوم را بهبود بخشد. وی در ادامه افزود: امروزه بر خلاف مفهوم قبلی شهرسازی که تنها به شهرهای صنعتی تقلیل یافته بود، مفاهیم کلاژگونه و چندگانه از مهم‌ترین ویژگی‌های شهری است، به نحوی که ویژگی‌ها و نیازهای متفاوت تمام اقشار و گروه‌های جامعه را پاسخگو باشد؛ نیازهایی که محدود به مطالبات فیزیکی نیستند و جنبه‌های فرهنگی، روانی و ... نیز شامل آن هستند.

در این نشست مهندس توکلی به نقش فرهنگ در منظر و سیمای شهری اشاره و بیان داشتند؛شهر یکی از پدیده های مهم انسان ساخت است که متشکل از کالبد و ارزش های انسانی می باشد.و نقش مهندسان بویژه شهرسازان در مناظر و سیماهای فرهنگی به عنوان بخشی از هویت شهر بسیار حائز اهمیت است. ایشان در ادامه به  تحولات ایجاد شده در فرهنگ های گوناگون پرداخته و بارزترین جلوه یک شهر را فرهنگ دانستند.

در ادامه این دیدار مهندس نسیمی، نماینده هیات مدیره در رشته شهرسازی، با انتقاد از وضعیت مکان‌های عمومی شهر و کشور و عدم آمادگی اکثر آن‌ها برای میزبانی از افراد کم توان، با بیان مفهوم شهرسازی فراگیر به معنای طراحی شهری قابل استفاده برای تمامی اقشار و گروه‌های جامعه به راه‌های امکان رسیدن به این هدف اشاره نمودند.و از اقدامات شایسته شهرداری در بحث" شهری برای همه" با در نظر گرفتن شرایط معلولین قدردانی نمود. در انتهای این مراسم، جلسه پرسش و پاسخ جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویان برگزار شد.

آخرین ویرایش۱۹ آبان ۱۴۰۲