بازدید دانشجویان رشته هنر اسلامی دانشگاه بیرجند از مراکز فرهنگی هنری

۱۴ آذر ۱۴۰۴ | ۲۱:۲۸ کد : ۳۲۷۵۶ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۶۴
بازدید دانشجویان رشته هنر اسلامی دانشگاه بیرجند از مراکز فرهنگی هنری

روز شنبه مورخ هشتم آذرماه ۱۴۰۴ دانشجویان ترم سوم رشته‌ی هنر اسلامی دانشگاه بیرجند، در چارچوب درس «شناخت و ارزیابی هنرهای اسلامی» و به سرپرستی استاد محترم، سرکار خانم دکتر آرزو پایدارفَرد، بازدید آموزشیعلمی جهت آشنایی با هنرهای سنتی و خوشنویسی اسلامی برگزار گردند. مرکز بیرجند شناسی دکتر گنجی، موزه عروسک و مرکز تولید سفال سنتی از مراکز بازدید شده بودند.

کارگاه خوشنویسی استاد اسماعیل اسماعیلی:

کارگاه استاد اسماعیلی فضایی مملو از آثار خوشنویسی در سبک‌های مختلف بود؛ از نمونه‌های خوشنویسی نستعلیق و شکسته نسنعلیق تا ترکیب‌بندی‌های نوآورانه که حاصل تجربه‌ی سال‌ها فعالیت حرفه‌ای هنرمند به شمار می‌رود.

کارگاه ایشان در مجموعه‌ بیرجند شناسی دکتر گنجی در جوار کارگاه های هنری دیگر از جمله کارگاه ساخت زیورآلات با سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، و کارگاه عروسک‌سازی و رودوزی های سنتی و معاصر واقع شده است. فضای مجموعه با عکس‌هایی از گذشته‌ی بیرجند و تصاویر معاصر شهر تزیین شده بود و نوعی روایت بصری از تحولات تاریخی و فرهنگی منطقه را شکل می‌دهد.

+موزه عروسک‌های بیرجند:

این موزه از مهم‌ترین مراکز ارائۀ عروسک‌های بومی و معرف فرهنگ‌های محلی در خراسان جنوبی و سراسر ایران است که در یک خانه تاریخی و قدیمی محفوظ هستند. راهنما و مدیر موزه سرکار خانم سیاری، توضیحاتی جامع از تاریخچه، روش‌های ساخت، فلسفه‌ی شکل‌گیری و جنبه‌های فرهنگی عروسک‌ها ارائه داد. توضیحات وی تمامی مراحل ساخت، نقش اجتماعی عروسک‌ها و شیوه‌های انتقال روایت‌های محلی و داستان‌های بومی از طریق صنایع‌دستی را شامل می‌شد.

دانشجویان در این بازدید با عروسک‌های روستای چنِشت، عروسک‌های گونهٔ حیوانی،

عروسک‌هایی با صورت‌های ترسیم‌نشده یا دارای دکمه به‌جای چهره و فرش-عروسک و نگاره های برجسته در قالب کتاب آشنا شدند. 

در بخشی جداگانه، مجسمه‌های کوچک بزرگان خراسان بزرگ حکیم فردوسی، دکتر محمدحسن گنجی، ابن حسام خوسفی و دیگر مفاخر منطقه قرار دارند.

+بازدید کارگاه سفال:

در این بازدید دانشجویان روند عملی ساخت سفال را تجربه نکردند؛ اما مجموعه‌ای از آثار نهایی شامل ظروف کاربردی و تزئینی، اشیای لعاب‌دار و نمونه‌های گوناگون فرم و نقش به نمایش گذاشته شده بود. استادکار دربارهٔ روند کلی تولید (آماده‌سازی گل، فرم‌دهی، خشک‌کردن، لعاب‌دادن و پخت) توضیحاتی ارائه داد.

آخرین ویرایش۱۴ آذر ۱۴۰۴

نظر شما :