بازدید علمی فرهنگی دانشجویان فرش دانشکده هنر از دو شهر فردوس و طبس

۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۵ کد : ۶۴۵۱ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۴۶۸۶

بازدید علمی فرهنگی دانشجویان فرش دانشکده هنر دانشگاه بیرجند در تاریخ 4 و 5 دی ماه از دو شهر فردوس و طبس انجام گرفت. در این سفر از اماکن تاریخی سرایان، مجموعه های تاریخی فردوس، مسجد جامع و موزه های فردوس، کویر پلوند، بافت تاریخی روستای اصفهک و باغ گلشن طبس بازدید بعمل آمد.

 

کاروانسرای سرایان

کاروانسرای سرایان معروف به کاروانسرای شاه عباسی متعلق به دوران صفوی دارای دو ایوان، میانسرا، اصطبل و رواقها و حجره هایی در اطراف.  از سال ۸۹ با تغییر کاربری به موزه مردم شناسی مرمت گردیده. از سال ۹۷ بخشی از کاروانسرا تبدیل به اقامتگاه بومگردی شده است.

آب انبار کاروانسرای سرایان

در مقابل این کاروانسرا قرار گرفته. هم دوره با آن و امروزه نیز مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

 

مسجد جامع فردوس

با پلانی دو ایوانی، دارای یک شبستان و آب انباری در مرکز صحن. این مسجد یادگار دوران سلجوقی است که بخشی از آن در زلزله از بین رفته است.

حمام خیروز و موزه مردم شناسی فردوس

این حمام متعلق به دوره صفوی است که در زلزله فردوس بخشی از آن از بین رفته و در سال ۹۰ به موزه مردم شناسی فردوس تغییر کاربری داده است.

 

مدرسه علیا فردوس 

متعلق به دوران صفوی به صورت چهار ایوانی و پلانی هشت ضلعی ساخته شده که از دوره صفوی تا پیش از زلزله دهه پنجاه شمسی مورد استفاده طلاب علوم دینی بوده است‌. این مدرسه به خاطر معماری شاخص خود از جمله مدارس شاهکار معماری اسلامی است. 

 

روستای اصفهک

این روستا یکی از مناطق نمونه گردشگری خراسان جنوبی محسوب می شود. بافت این روستا اگرچه در زلزله دهه پنجاه شمسی از میان رفته اما در سالهای اخیر تحت یک پروژه توسط مردم این روستا  احیا و بازسازی گردیده و به دلیل قرابت خانه های کاه گلی و نخلستان های این روستا مناظری زیبا و دوست داشتنی را فراهم نموده. این روستا پس از طرح احیائی که در آن صورت گرفته، دارای چندین خانه بومگردی و رستوران شده که گردشگران خارجی و ایرانی را به سوی خود جلب می نماید.

 


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۵ دی ۱۳۹۸