نشست علمی صنایع دستی فرصت و تهددیدها

۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۱۸۶ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۹۱۲

به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی صنایع دستی فرصت و تهدیدها با حضور اعضای هیات علمی دانشکده هنر، معاون محترم صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی (جناب آقای عباس زاده) و معاون محترم پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی (آقای برّآبادی) و با شرکت دانشجویان صنایع دستی در دانشکده هنر روز سه شنبه 97/09/20 برگزار گردید.

در این جلسه آقای عباس زاده ضمن ارائه تعاریفی از مقوله فرهنگ، هویت و رابطه آن با صنایع دستی با برشمردن پتانسیل‌های بومی خراسان جنوبی به طور ویژه به جایگاه حوله بافی و دست‌بافته‌های داری در استان اشاره نمود. وی پس از مطرح نمودن نام روستای خراشاد به عنوان دومین روستای جهانی ایران در موضوع صنایع دستی خاطرنشان کرد که حوله خراشاد وارد بازار جهانی گردیده و اخیراً سفارشی به حجم هزار حوله توسط کشور هلند به این روستا داده شده است. از این رو حفظ کیفیت، اصالت و مرغوبیت این کالا به عنوان محصول صنایع دستی ایران در بازار جهانی حرف اول را برای سفارش‌‌های بعدی خواهد زد.

در ادامه نشست، آقای سیداحمد برّآبادی نیز با مطرح نمودن جایگاه همبستگی و اتحاد در زمینه توسعه و پیشرفت در عرصه صنایع دستی متذکر شد، در زمان تاسیس دانشکده هنر ما شاهد وجود یک همبستگی میان‌بخشی بین میراث فرهنگی و دانشگاه بودیم و لذا هدف مهمی چون تاسیس دانشکده هنر در بیرجند محقق گشت. وی اعلام آمادگی نمود که در صورت مراجعه دانشجویان هنر و صنایع دستی به معاونت پژوهشی میراث فرهنگی حتما از آنان استقبال شده و می‌توانیم کارهای پژوهشی مشترکی را به ثمر نشانیم.

در انتهای جلسه، آقای دکتر خلیل‌نژاد مدیرگروه صنایع دستی دانشگاه بیرجند با ابراز خرسندی از استقبال کارشناسان و مسوولان میراث فرهنگی از حضور در دانشگاه و در میان دانشجویان اذعان نمود که هنوز بسیاری از دروس رشته صنایع دستی فاقد درس‌نامه‌ها و کتب معتبر و موثق دانشگاهی است و لذا اگر نیمی از دانشجویان صنایع دستی بعداً وارد عرصه کارگاهی و تولید می‌شوند، دست‌کم نیمی دیگر هم باید خلأهای پژوهشی حوزه صنایع دستی را پر نموده و با تولید محتواهای متنوع علاوه بر تغذیه کلاس‌های دانشگاهی، زمینه را برای مستندسازی فرایند تولید صنایع دستی بومی را فراهم آورند. لذا برای دانشجوی صنایع دستی همان‌مقدار که آموزش تکنیک و شرکت در کارگاه‌ها مهم است، تقویت بنیه پژوهشی و نگاه تئوریک باید جدی گرفته شود.

آخرین ویرایش۲۵ آذر ۱۳۹۷