کارگاه آموزشی «از تله های زندگی؛ ازدواج با افراد خودشیفته»

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۶ کد : ۲۸۰۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۹
این کارگاه با تدریس خانم سمانه موسوی، کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده، به همت مرکز مشاوره و سبک زندگی در تاریخ‌ ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

خانم موسوی کارگاه را با تعریف اختلال شخصیت خودشیفته و بیان تاریخچه نام‌گذاری این اختلال آغاز کردند. سپس به ویژگی‌های اختلال شخصیت خودشیفته از جمله؛ حس خود برتربینی افراطی، پرتوقع بودن و داشتن حس طلبکارانه نسبت به دیگران، غلو درباره موفقیت‌ها و استعدادهای خود، نگاه با دید حقارت به دیگران، استفاده از دیگران در راه رسیدن به خواسته‌ها، عدم پذیرش انتقاد، عدم کنترل رفتار و احساسات خود و ... پرداختند. سپس این نکته که افراد دارای عزت نفس سالم معمولاً متواضع و فروتن هستند را بیان کردند.

علاوه بر این، خانم موسوی ویژگی‌های زنان و مردان خودشیفته به تفکیک جنسیت را برشمردند. دلایل خودشیفتگی شامل؛ محیط، ژنتیک، عوامل نوروبیولوژی، سوء‌استفاده در دوران کودکی، انتظارات بی‌جا و بی‌مورد والدین از فرزندان و تاثیرات فرهنگی نیز از موارد دیگری بود که در این کارگاه بیان شد. همچنین آزمون‌های آنلاین خودارزیاب مانند آزمون NPI، تست شخصیت سه‌گانه تاریک و تست خودشیفتگی پاتولوژیک معرفی شد.

ایجاد مرزهای سالم با شخصیت خودشیفته، صحیح و غلط‌های ارتباط با افراد خودشیفته و مواجهه با افراد خودشیفته در ازدواج تشریح شد. و در انتها کتاب‌هایی جهت مطالعه بیشتر شرکت‌کنندگان معرفی گردید.

کلید واژه ها: خودشیفته اختلال شخصیت ازدواج پیش از ازدواج

آخرین ویرایش۱۲ خرداد ۱۴۰۳

نظر شما :