کارگاه آموزشی «نقش اساتید در سلامت روان دانشجویان، ویژه اساتید راهنمای دانشجویان نوورود» برگزار شد

۲۶ مهر ۱۴۰۴ | ۱۳:۰۶ کد : ۳۲۱۵۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۸
کارگاه آموزشی «نقش اساتید در سلامت روان دانشجویان، ویژه اساتید راهنمای دانشجویان نوورود» به همت مرکز مشاوره و سبک زندگی و با همکاری واحد مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه بیرجند، روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ برگزار گردید.

کارگاه آموزشی «نقش اساتید در سلامت روان دانشجویان، ویژه اساتید راهنمای دانشجویان نوورود» به همت مرکز مشاوره و سبک زندگی و با همکاری واحد مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه بیرجند، روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ برگزار گردید.
این دوره با تدریس دکتر مهدی رضایی، رئیس مرکز مشاوره و عضو هیأت علمی گروه روانشناسی، با هدف تجهیز اساتید به دانش لازم برای شناسایی و پیشگیری از عوامل تهدیدکننده سلامت روان در دانشجویان ترم اولی اجرا شد. بنابر گزارش واحد آموزش مرکز مشاوره و سبک زندگی، این کارگاه که به صورت هدفمند برای اساتید راهنمای دانشجویان نوورود طراحی شده بود، بر نقش کلیدی این اساتید به عنوان اولین خط ارتباطی و مشاوره ای دانشجویان در محیط دانشگاه تأکید داشت. برگزاری آن نشان از درک عمیق مسئولین دانشگاه از حساسیت دوره انتقالی آغاز دانشگاه و چالش‌های منحصربه‌فرد این مرحله دارد. 
مدرس و مجری دوره، دکتر مهدی رضایی، ریاست مرکز مشاوره و سبک زندگی، تسهیل گر این کارگاه بود. این ترکیب نقش (مسئول اجرایی و استاد دانشگاه) موجب شد تا ارائه مطالب، هم از پشتوانه علمی و آکادمیک قوی برخوردار باشد و هم با دانشی از مسائل عملی و روزمره دانشجویان در مرکز مشاوره همراه شود. در تحلیل علل و ضرورت برگزاری این کارگاه می‌توان اشاره کرد که ورود به دانشگاه همزمان با تحولات بزرگ رشدی و روانی-اجتماعی در جوانان است. دانشجویان نوورود، در معرض مجموعه‌ای از عوامل استرس‌زای همزمان قرار می‌گیرند که می‌تواند سلامت روان آنان را به مخاطره بیندازد. دکتر رضایی در این کارگاه به طور مشخص به این عوامل خطر پرداخت که از جمله آنها می‌توان به جدایی از خانواده، تعارضات بین فردی با هم‌اتاقی‌ها، دلتنگی برای خانواده و محیط قبلی زندگی، استرس‌های تحصیلی شامل فشار دروس جدید، سیستم آموزشی متفاوت و انتظارات بالاتر اساتید و همچنین دغدغه‌های مالی و اجتماعی اشاره نمود.

برگزاری این کارگاه نشان می‌دهد دانشگاه بیرجند به جای رویکرد واکنشی (درمان مشکل پس از بروز)، به سمت یک رویکرد پیشگیرانه و ارتقاء محور حرکت کرده است. اساتید راهنما، با آموزش دیدن در این حوزه، می‌توانند همچون سنسورهای هوشمندی عمل کنند که مشکلات را در نطفه شناسایی کرده و دانشجو را قبل از حاد شدن مسائل، به سمت خدمات تخصصی مرکز مشاوره هدایت نمایند. همچنین این کارگاه باعث می‌شود اساتید درکی بهتر از خدمات مرکز مشاوره پیدا کرده و ارجاع‌های موثرتری داشته باشند. در نهایت، با مداخله به موقع اساتید آگاه، احتمال بروز بحران‌های جدی روانی در بین دانشجویان کاهش یافته، انزوا کم شده و روند سازگاری آنان با محیط دانشگاه تسریع می‌شود.
 

آخرین ویرایش۲۶ مهر ۱۴۰۴

نظر شما :