وبینار سوگ و مقابله با آن

۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۵۲۰۶ اخبار کارگاه های آموزشی
تعداد بازدید:۹۹۴
وبینار «سوگ و مقابله با آن» با تدریس آقای دکتر سید محمود موسوی‌نژاد، روز دوشنبه ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در سامانه وبینار دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

دکتر موسوی‌نژاد با این مطلب وبینار خود را آغاز کردند که سوگواری یک عمل عمومی است که در حوزه‌های مختلفی از زندگی ممکن است تجربه کنیم. سوگ در پی فقدان تجربه می‌شود. این فقدان می‌تواند فقدان فاصله گرفتن از یک دوست، خانواده و ...، یا از دست دادن اشیاء گران‌بها و یا هر چیزی که برای ما ارزشمند است باشد.

واکنش‌های عاطفی به انواع فقدان، سوگ نامیده می‌شود. از آنجا که سوگ بیشتر یک هیجان محسوب می‌شود در ادامه به انواع هیجان و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته شد. سپس بصورت خاص به هیجان غم که ویژگی سوگ است اشاره و بیان شد که غم منفی‌ترین و آزارنده‌ترین هیجان است.

سپس مزیت غم که افزایش انسجام گروه‌های اجتماعی است بیان گردید. و هیجانات طبیعی پس از سوگ تشریح شد.

از آنجا که سوگ و افسردگی علائم مشابهی دارند، تفاوت‌های این دو ذکر شد تا شرکت‌کنندگان افسردگی را با سوگ اشتباه نگیرند.

در ادامه این سوال مطرح شد که آیا  سوگواری لازم است؟ پاسخ این بود که سوگواری لازم است زیرا اگر اتفاق نیفتد در زندگی فرد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. اما سوگواری مراحلی دارد که در مدت خاصی بصورت طبیعی باید رخ دهد اگر ماندگاری در هر مرحله از مدت طبیعی بیشتر شود زندگی طبیعی فرد را مختل خواهدکرد. مراحل سوگواری شامل حالت شوک و انکار، خشم، چانه زدن، افسردگی و پذیرش است. سوگ در حالت بهنجار دارای یکسری حالت‌های عاطفی، جسمانی و علائم شناختی، فکری و رفتاری است که توضیح داده شد.

در پایان روش‌های رویارویی با احساسات ناشی از سوگ بدین شرح توضیح داده شد؛ درخواست کمک کنید، درخصوص این فقدان صحبت کنید، احساسات خود را به‌گونه‌ای دیگر بیان کنید، چیزی به عنوان یادگاری نزد خود نگه‌دارید، ورزش کنید و به زندگی عادی برگردید و به خوبی از خودتان مراقبت کنید.

آخرین ویرایش۱۱ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :