برگزاری وبینار وسواس‌های فکری-عملی

۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۲ کد : ۱۵۳۶۷ اخبار کارگاه های آموزشی
تعداد بازدید:۱۱۴۲
به همت مرکز مشاوره و توانمندسازی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند وبینار وسواس‌های فکری-عملی با تدریس خانم دکتر زهرا دانایی، دکتری تخصصی روان‌شناسی، برای کارکنان دانشگاه بیرجند و عموم علاقه‌مندان روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه برگزار گردید.

خانم دکتر دانایی به تشریح چگونگی شکل‌گیری و آسیب‌شناسی اختلال وسواس براساس مدل پردازش ذهنی در افراد پرداختند. براساس این مدل، آسیب‌پذیری افراد در دو جنبه زیستی و روان‌شناختی مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد که عوامل مختلفی باعث آسیب‌پذیری افراد در برابر وسواس می‌گردد که در دوره کودکی اتفاق می‌افتند ازجمله سبک‌های فرزندپروری والدین، این سبک‌های ناصحیح تأثیرات زیادی روی سایر عوامل نیز دارند، دیگر عوامل شامل اتفاقات تروماتیک دوره کودکی، شرایط بی‌ثبات و ناامن در دوره کودکی و کودکانی که بخاطر والد ناتوان، نقش والد را در دوره کودکی به عهده می‌گیرند، است.

راه حل جلوگیری از این تاثیرات، درک نیازها و احساسات کودک، پاسخگویی مناسب و کافی مراقبین، ایجاد طرحی درونی از من، دیگری و دنیای امن و پاسخگو در ذهن کودک است.

طرحواره شاخص در افراد دارای اختلال وسواس طرحواره بی‌اعتمادی به خود و دیگران است.

در ادامه به دلیل تشابهاتی که وسواس و نگرانی دارند تفاوت‌های این دو بیان گردید، ازجمله اینکه نگرانی اضطراب کمتری ایجاد می‌کند فردی که دچار نگرانی است می‌تواند با راهکارهایی تاحدی اضطراب خود را برطرف کند اما فرد با افکار وسواسی تا عملی در مورد افکار وسواسی‌اش انجام ندهد آرام نمی‌شود.

در پایان خطاهای ذهنی رایج در نگرانی و وسواس بیان و برای درمان و مقابله با افکار وسواسی به شرکت‌کنندگان توصیه شد درصورت بروز حتما به یک مشاور متخصص مراجعه نمایند از آنجا که این مشکل در ارتباط با شخص دیگری (والد یا والدین) ایجاد شده، لازم است در ارتباط با شخص دیگری درمان گردد، با این وجود راهکارهایی برای درمان ارائه گردید.

آخرین ویرایش۱۸ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :