برگزاری وبینار تاب آوری

۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۰ کد : ۱۵۶۱۱ اخبار کارگاه های آموزشی
تعداد بازدید:۱۳۶۶
وبینار «تاب‌آوری» با تدریس سرکار خانم دکتر هانیه بیجاری، روز چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در سامانه وبینار دانشگاه بیرجند برگزار گردید.

سرکار خانم دکتر بیجاری وبینار را با جمله‌ای از نلسون ماندلا و این سؤال از شرکت‌کنندگان که از نظر آن‌ها مفهوم تاب‌آوری چیست آغاز کردند. سپس به تعریف لغوی و روان‌شناختی مفهوم تاب‌آوری پرداختند و از شرکت‌کنندگان خواسته شد در خصوص تفاوت مفهوم تاب‌آوری با کنارآمدن و تحمل نظرشلن را بیان کنند.

در اواسط وبینار ویدئویی با مفهوم تاب‌آوری پخش شد و سپس عوامل مؤثر در تاب‌آوری شامل عوامل مرتبط با خود، عوامل مرتبط با خانواده و عوامل مرتبط با محیط اجتماعی برشمرده و توضیح داده شدند. نظریه‌های مرتبط با تاب‌آوری شامل نظریه دلبستگی و نظریه شناختی توضیح داده شدند.

ویژگی‌های افراد تاب‌آور شامل انتظارات واقع‌بینانه، منبع کنترل درونی، عزت‌نفس، امیدواری، خوشبینی و داشتن چشم‌انداز رو به آینده، معنویت و داشتن معنا در زندگی، روحیه شوخ‌طبعی و طنز، همدلی و علاقه اجتماعی، خودکارآمدی، خلاقیت، تحمل ابهام برشمرده و توضیح داده شدند و به تمامی سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

در پایان نیز کلیپی در خصوص نحوه تفکر افراد تاب‎آور و ویژگی‎های افراد تاب‌آور پخش شد و واکسینه شدن در برابر شرایط دشوار شامل تغییر چشم‌انداز، یادگیری و تمرین مهارت‌های زندگی، تقویت انعطاف‌پذیری روانی، توجه به خودمراقبتی جسمی و روانی، بکارگیری منابع حمایتی بیرونی و بکارگیری منابع معنوی درونی برشمرده شدند. کتاب‌های افزایش تاب‌آوری، تاب‌آوری روان‌شناختی و تاب‌آوری (فردی، خانوادگی و اجتماعی) معرفی شدند و به سؤال‌های شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

آخرین ویرایش۲۹ آبان ۱۴۰۰

نظر شما :