برگزاری کارگاه آموزشی تعامل سازنده با دانشجویان (گروه ۲)

۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۹ کد : ۱۶۴۱۷ اخبار کارگاه های آموزشی
تعداد بازدید:۵۵۸
به همت مرکز مشاوره و توانمندسازی با همکاری مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه بیرجند، جلسه اول کارگاه آموزشی تعامل سازنده با دانشجویان (گروه ۲) با تدریس خانم سمانه موسوی، کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده، و حضور ۸ نفر از سرپرستان خوابگاه‌های دانشگاه، روز سه‌شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ در محل سالن بشارت برگزار گردید.

جلسه با این پرسش از شرکت‌کنندگان آغازشد، به نظر شما شایع‌ترین مشکلات دانشجویان مستقر در خوابگاه چیست؟

شرکت‌کنندگان به این پرسش پاسخ دادند. در ادامه خانم موسوی به تعریف تعامل و تعامل سازنده پرداختند. تعامل سازنده، پیامی است که فرستنده می‌فرستد و گیرنده همان پیام را با همان احساس و افکار فرستنده دریافت می‌کند.

عناصر اصلی  تعامل سازنده موضوع بعدی بود که درباره آن صحبت شد. احترام، اعتماد و احساس امنیت، صداقت و پذیرش، مسئولیت و درک و فهم، توانایی شناسایی علائم هشداردهنده و قدرت تحمل و صبر از جمله عناصر اصلی تعامل سازنده هستند که به تفصیل درباره آن‌ها در تعاملات سرپرستان با دانشجویان صحبت شد.

سؤال دومی که از طرف خانم موسوی مطرح شد این بود که شما میان دانشجویان نماد قدرت هستید یا محبت؟ دیگران درباره شما چه فکر می‌کنند و تجارب خود را از هر یک از این دو بیان نمایید.

تعادل میان قدرت و محبت در کنار عناصر اصل تعامل سازنده، تعامل سازنده را شکل می‌دهند.

سپس عناصر ارتباط غیرکلامی و اهمیت توجه به ارتباط غیرکلامی بیان شد. تعامل سازنده مستلزم توجه دقیق به پیام‌های غیرکلامی دیگران و خودمان است. سپس عناصر ارتباط کلامی و اهمیت توجه به آن‌ها بیان شد.

مهارت گوش دادن به عنوان پایه‌ای ترین اصل مهارت تعامل سازنده توضیح داده شد و تفاوت گوش دادن فعال و غیر فعال بیان گردید و عناصر موجود در گوش دادن فعال به این ترتیب ذکر شد، توجه کردن به فرد مقابل، استفاده از کلمات کوتاه، سوال کردن، تأیید کردن، سکوت توجه‌آمیز، بازخورد دادن (محتوا، احساس) یا با عبارات دیگر بازگوکردن و خلاصه کردن.

در پایان 4 مهارت گوش دادن فعال (تمرکز، تحول، بازگویی و حساسیت به احساسات نهفته) تبیین گردید.

آخرین ویرایش۰۷ دی ۱۴۰۰

نظر شما :