نشست تبیین دستاورد های سیاست خارجی دولت سیزدهم با حضور سخنگو و ریاست محترم مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه برگزار شد

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۸ کد : ۲۶۵۴۵ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۳۴۲
نشست تبیین دستاورد های سیاست خارجی دولت سیزدهم با حضور دکتر ناصر کنعانی، سخنگو و ریاست محترم مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه روز یکشنبه ۱۰دی ماه ۱۴۰۲در محل تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار شد.

نشست تبیین دستاورد های سیاست خارجی دولت سیزدهم با حضور دکتر ناصر کنعانی، سخنگو و ریاست محترم مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه برگزار شد. این جلسه به همت انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه بیرجند، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی و انجمن مطالعات منطقه ای روز یکشنبه 10دی ماه 1402در محل تالار ولایت برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، ضمن خیر مقدم به میهمانان به نقش ژئوپلیتیک شهر بیرجند و توجه به اهمیت آن در طول تاریخ اشاره کرد. در ادامه دکتر ناصر کنعانی ضمن ابراز خشنودی نسبت به حضور در دانشگاه بیرجند، دانشجویان را ذخایر علمی بالقوه و بالفعل خطاب کرد که برای پیشرفت ایران و ساختن ایران آباد در زمینه های علمی تلاش و کوشش می‌کنند. وی ضمن تاکید بر سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر نگاه به سمت شرق، آسیا و همسایگان و سیاست همسایه محوری افزود تاکنون آن طور که باید و شاید سیاست مبتنی بر شرق و همسایگان مورد توجه قرار نگرفته است. سیاست  ارتباط با غرب در سیاست خارجی ما تنها محدود به بحث برجام نخواهد بود. کنعانی "عزت، حکمت و مصلحت" را شعار محوری سیاست خارجی ایران دانست و تاکید کرد طبق بیان مقام معظم رهبری این راهبرد برای سیاست خارجی شکل گرفته و بر این اساس تعیین می شود.
وی در بخش دیگر از سخنان خود به این نکته اشاره داشت که سیاست خارجی دولت سیزدهم متأثر از شعارهای سال مبتنی بر مسائل اقتصادی است که توسط رهبر معظم انقلاب تعیین می شود و ایران به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشور های مختلف است.
دکتر کنعانی ضمن تاکید بر گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف خاطرنشان کرد ارتباط با برخی از کشور هایی که در دوره های گذشته به طور کامل قطع رابطه شده بود، دوباره به جریان افتاده است. ساز و کار چند جانبه و پیوستن ایران به پیمان شانگهای و تحقق عضویت ایران و چند کشور دیگر به مجموعه بریکس از جمله تلاش های ایران در سطح بین الملل بوده است. مشارکت جمهوری اسلامی ایران و عضویت ایران در  اتحادیه های اقتصادی و تجاری اوراسیا نیز در این دوره علاوه بر اعمال سیاست های تحریمی قدرت های بزرگ جهانی برای محدود کردن جمهوری اسلامی ایران در این برنامه ها در دو سال اخیر صورت گرفته است.
وی ضمن تاکید بر مسئله فلسطین خاطر نشان کرد فلسطین و توجه به این مسئله در نشست های مختلف و روابط ایران با دیگر کشورها مسئله مهم و قابل توجهی است و جمهوری اسلامی ایران از مواضع خود در این مسئله عقب نخواهد نشست. کنعانی همچنین به صورت کلی به تشریح ارتباطات با کشور های خارجی در دوسال اخیر پرداخت و در رابطه با گسترش این روابط اظهار امیدواری کرد.
در پایان این نشست پرسش هایی در ارتباط با تنش های جنوب قفقاز و منطقه قره باغ، پیگیری سیاست همسایگی در افغانستان، پاکستان و هند و همچنین تحولات و مسائل اخیر منطقه خلیج فارس توسط دانشجویان مطرح شد که به طور مفصل به این سوالات پاسخ داده شد.

آخرین ویرایش۱۱ دی ۱۴۰۲