نشست علمی با عنوان استانداردهای دوگانه گفتمان ژئوپلیتیکی غرب برای جهان؛ تجمیع یا تقسیم فضا به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد

۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۴ کد : ۲۱۸۵۳ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۱۷۷

نشست علمی با عنوان «استانداردهای دوگانه گفتمان ژئوپلیتیکی غرب برای جهان؛ تجمیع یا تقسیم فضا (راز فروپاشی و تجزیه کشورهای جهان سوم)» توسط دکتر وحید کیانی استادیار جغرافیای سیاسی روز دوشنبه 21 آذر 1401 در جمع اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
در این نشست دکتر کیانی به این نکته اشاره داشت که رشته جغرافیای سیاسی به عنوان زیر شاخه ای از شیوه های تحلیل جغرافیای انسانی، عملکرد سیاست و قدرت در تقسیم و تجمیع فضا و متقابلا تاثیر فضاها و مکان های به وجود آمده بر فرایندهای سیاسی را بررسی می کند. با این تعریف از جغرافیای سیاسی به نسخه پیچی غرب برای ساماندهی سیاسی فضا در سطح کره زمین پرداخته شد. در ادامه این مطلب بیان شد که استدلال اصلی این سخنرانی این است که گفتمان غرب (ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا) قدرت، ثروت، رفاه و امنیت شهروندان خود را در تجمیع فضا جستجو می کنند ولی برای دیگر مناطق جهان تقسیم فضا را پیشنهاد می دهند. بررسی دلایل این استانداردهای دوگانه ژئوپلیتیکی برای جهان موضوع بحث بود؛ با این استدلال در ادامه به نحوه شکل گیری ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان الگوی تجمیع فضا اشاره شد. در نقطه مقابل آن به الگوی پیشنهادی آن ها برای خاورمیانه و قاره افریقا به عنوان الگوی تقسیم فضا اشاره شد. در پایان به این نکته پرداخته شد که چگونه نسخه تجمیع فضا برای آن ها امنیت و رفاه به دنبال دارد و برای مناطق دیگر برای دسترسی به همین امنیت و رفاه بهتر باید تقسیم فضا را در دستور خود قرار دهند. این استانداردهای دوگانه چه توجیهی از نظر ژئوپلیتیکی می تواند داشته باشد. بنابراین کشورها و ملت های مختلف جهان باید نسبت به هر گونه راهکارهای تقسیم فضا برای جغرافیای سیاسی زندگی خود با احتیاط رفتار کنند و در دام سیاست های ژئوپلیتیکی غرب گرفتار نگردند. در حقیقت شاید مدل های نظم سیاسی برای تجمیع فضا برای هر کشوری متفاوت باشد ولی در اصل تجمیع فضا هیچ تفاوتی بین کشورهای جهان وجود ندارد و هر گونه تقسیم فضا می تواند آینده ژئوپلیتیکی آن کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

آخرین ویرایش۲۱ آذر ۱۴۰۱